fredag 23 november 2012

Gran Alacant

I går gjorde vi en cykelutflykt till Gran Alacant. Vi tog oss genom Santa Pola ner till stranden och så fortsatte vi kustvägen bortöver.

Efter de långa sandstränderna övergick det här till rundslipade stenar och klippor.

Det var hur som väldigt vackert efter kustremsan. Efter en stund skymtade Alicante framför oss.

Men vi cyklade inte dit, utan tog en anskrämlig backe rakt upp. Tur att jag hade min el-cykel, men trots den fick jag trampa rätt bra.

Lennart fick gå sista delen av backen. Det hade inte varit något alternativ för mig, för den var t.o.m. för brant att gå i för mig.
Väl däruppe fick vi en välförkänt kopp kaffe och en god croissant. Sen uppdagade sig ännu en belöning - åtminstone för mig - det var marknad. Vi handlade lite fina grönsaker, samt mandlar och pumpakärnor.

Så ställde vi in färden mot Lidl. Då gick det lite utför. Sen hade vi hört att vi skulle ta oss över stora vägen och åka småvägar över gärden hem. Det gjorde vi. Men någonstans gjorde vi en miss, för vi kom inte ut, där vi hade tänkt. Tyvärr räckte inte mitt batteri de sista 3-4 km, så det blev att trampa och ömsom gå.

Lennart hade med en handhållen gps, men ingen spansk karta i den. Den visade i alla fall att vi åkt 28 km. Vi fick motion och se mycket nytt, men vi är bägge möra i kroppen idag. Lennart har tagit över min förkylning och jag har extra ont, så i dag är det böcker som gäller.

Den här boken lånade jag vid receptionen. Ett bra system, så man får tillgång till många böcker och tidningar. "Ett ljus i mörker" skulle jag inte skulle köpt själv. En kärlekshistoria i engelsk efterkrigsmiljö. Jag blev positivt överraskad, då replikväxlingarna är riktigt fyndiga. Skratten kom många gånger, även om det var en tragisk historia, men förstås med lyckligt slut.

Anki sa...

Ojoj... vilka strapatser ni kommer ut på :) Vackert och mycket att se... ser härligt ut!
Ta det lite lugnt och krya på er!
Ha det gott!

Lennart och hans tankar sa...

Tänk att det är förkylningstider där nere också, attans!

Krya på er och ha det fortsatt härligt i värmen!

Här är bara mörkt!

Cykelutflykt till Gran Alicant gjorde vi också. Mycker att se hoppas att det var lite öppet nu var det arknad så ni fick lite uträttat. Vi tog stora vägen hem
Mv Nisse & Birgitta

Det var så hiskeligt med bilar, så det vågade och ville jag inte.

Carita Liljendahl sa...

Härligt härligt! Nog börjar man längta efter lite sol i detta novemberrusk här i Finland. Men alltid kan man ju se på bilder på bloggar!

Inger och Ingemar sa...

Tror jag att ni behöver vila efter den turen! :-) Njut av lugnet idag och krya på er!

Ama de casa sa...

Den är fin den där kustvägen :-)

Duktigt jobbat av er!

Seniorerspekulerar.se sa...

Vilka fantastiska bilder av det underbara havet. Men himmel vilken kondition att ge sig ut så långt och sedan dessutom att batteriet på cykeln tar slut. Förstår att ni har ont lite här och där efter det, men det är bara på igen, sägs det ju när man fått träningsvärk . Även om det tar emot. Tråkigt att ni blivit förkylda, men det slipper man inte ifrån någonstans, tyvärr. Ta det nu lugnt ett par dagar och drick lite gott vin och mys så känns det säkert bättre. Ha det gott. Kramar 3 M