lördag 10 november 2012

Marknad

Det var mulet när vi vaknade, men efter frukost ljusnade himlen. Strax före klockan tio begav vi oss mot Santa Pola´s marknadsplats. Det var en rätt stor marknad, mycket större än jag tänkt.

Jag gillar de härliga fruktstånden. Vi köpte granatäpplen, säkert 15 olika sorters oliver blandade i en kiloburk, inlagd vitlök och förstås gott bröd.

Sen fanns det en stor kläd- och skomarknad. Jag föll pladask för ett par svartröda skor!

Men som ni förstår, skulle aldrig mitt bäcken ens klara av att prova dem. Det blev en kopp stärkande espresso på marknaden. Trots den blev även  jag trött av allt gående och tittande, så vi gick hem till Ellen och tog en en kopp kaffe och smakade av bröd, ost och oliver som vi köpt.

Efter det tog vi siesta under markisen och läste böcker. Jag håller på med Elsie Johanssons bok "Näckrosträdet". Den kom ut 2005, men jag har inte läst den tidigare. Jag gillar hennes böcker. Den här är inget undantag. Den handlar om att kämpa, göra val och vilka konsekvenser det får, inte alltid på ett förståeligt sätt. Lennart läste "Två soldater" av Roslund&Hellström. Det är en polisroman, som han tycker är bra.

Efter siestan tog vi en promenad ner till stan. Där stötte vi på ett torg med en borg.

Vi fortsatte ner till havet. Vattnet var lugnt, men stranden var väldigt öde.

Åter på campingen pratade vi en stund med ett par från Oxelösund och man från Värmland. Väl hemma igen blev det ris och kyckling under markisen. Solen sjönk sen rätt fort, så långbyxorna åkte på. Som mest har vi haft 24C och klockan 20:45 är det 16,6C. Det har varit en riktigt skön dag.

sjusoverskan sa...

Hejsan!
Vilken härlig marknad! Jag är svag för dylika, det dofter så gott.
Men vilka häftiga skor, sittskor, säjer min svärmor! Skulle vilja ha...
Här har visserligen varit rätt varmt, +7 idag, men småregnat.
Ha en fortsatt skön avkoppling!
Kram Inger

De där skorna var en riktig dröm, jag önskar att man kunde gå med såna på fötterna, men det gick nog inte. Förr gick jag alltid i högklackat, men det vr då det.......

Seniorerspekulerar.se sa...

Tänk vad härligt när vi kunde ha sådana skor, nu i drömmen. Ärligt hade jag gärna skor som de svartögda för inte så himla länge sedan. Älskade riktigt höga skor och Mats är dessutom väldigt lång, så det passade oss båda. Men llt har sin tid och man kan ju fortfarande tycka det är kul stt titta och drömma. Nu får det vara lite bekvämare saker på det mesta. Bara man trivs, det är det viktigaste. Vi gör det, ni också skulle vi förmoda. Ha det gott! Kram 3 M

Ama de casa sa...

Jag har bara varit på marknaden i Santa Pola en gång. Då fick jag en utskällning av en marknadsgubbe för att jag hängde tillbaks en kastrull på fel krok efter jag hade tittat på den :-)

Anita R sa...

Häftiga skor, men skulle varit för ca 45 år sedan, då var det värsta klackarna som gällde, undrar hur många golv som det blev hack i på den tiden!
Ha en härlig söndag och ny vecka!
Kram/Anita

Maria G sa...

Härligt med marknad ;)
Skorna kan nog ta knäcken på vem som helst men visst är de läckra...
Ha det gott i värmen, här mulet och några få plusgrader.
/ maria

Lennart och hans tankar sa...

Vädret verkar helt OK!
Jag följer och ser fram emot att kunna följa i era " spår"!

Ha de fortsatt bra!

Hedwig sa...

Vilken skön resa ni har. Följer er ofta, kommenterar tyvärr sällan. Stor kram