söndag 16 december 2012

3:e Advent

I dag har det varit mulet, så det passade bra att vara inne och göra en jultradition. Jag har kokat chokladkola. Jag har ett recept, där kolan brukar smaka som en gammal 10-öres Rivalkola. De i vår ålder minns säkert. Hur som, det smakar bra. Nu blev den inte riktigt som vanligt, för här finns ingen sirap, så jag fick använda flytande honung istället. Jag klippte kolan och omslaspapper fick jag av bakplåtspapper.


Det blev 55 kolor av en sats. Det får räcka till oss.


Burken ersätts av en plastpåse.
Vi fikade och så tog vi en promenad ner till hamnen. Ett familjenöje här, är att mata fiskarna vid hamnen. Det kokar av fiskar och så små är de inte.

 
Det förundrar mig att ingen står med ett metspö,men kanske finns det något fiskeförbud.


Ett gäng optimistjollar sökte sig in i hamnen, där många andra båtar finns.


Det här var en privatbåt, modell större. Lite längre fram utefter hamnpromenaden hittade vi en trevlig restaurang, där vi kunde vila benen och samtidigt äta en trerätters måltid för det överkomliga priset av 10:50 € inkl cerveza.


På hemvägen passerade vi kastellet och nu har de fått upp en jätte(ful)tomte i plast!

Fler helgbilder här

14 kommentarer:

Eva Trillian sa...

*S* Ja, den tomten ser ju lite malplacerad ut på kastellet... men är det jul så får man tydligen dekorera med vad juligt som helst :)
Fina bilder från er helg!
Önskar er en bra vecka fylld med dagar före doppareda'n :)

BP sa...

Då jag är en "saltis" hopar jag över dina kolor, men det går säkert bra antar jag, du får ju äta upp dom alldeles själv;-)
Hamnen suktar jag efter och tomten är extremt ful, där har du rätt i. Typ som en uppblåsbar Barbie docka fast med andra uppgifter om man säger så;-)

Beppan sa...

Åh - Rivalkola. Dom hade jag glömt - Så goda!!
Härligt att strosa runt där och titta på båtar och fiskar.
Verkar vara en perfekt sysselsättning en tredje adventssöndag...

Barbro sa...

Ingen snö? Kan vi bo i samma land?

Mmmm, Rival, den kolan smälte på tungan, men visst ja, jag äter ju knappast godis nu. Men vattnas i munnen gör det, när jag ser dina bilder.

Maria G sa...

Godmorgon!
Det är så roligt att följa er på resan, alltid nya intressanta bilder och berättelser.
Rivalkola - den hade jag glömt...
För något år sedan fick jag en bok med massor av godis- och glassnostalgi. Människor som berättar om minnen kring de sötsaker de älskat. Den var faktiskt ganska rolig att läsa.
Här blir det städning och kanske lite bakning idag. Jag ska ha tjejer här på syjunta ikväll och borde väl bjuda på något juligt till fikat...undrar bara vad ;-)
Ha det så gott där ni befinner er!
/ maria

Lennart och hans tankar sa...

Visst minns man Rivalkola!

Jag minns faktiskt när det fanns tvåöreskola!

Ni ser ut att ha de gott!

Här rullar det på med julbord!

Lev väl

Dessan sa...

Åh! Den kolan känner jag inte till. Kanske man måste testa framöver. Just nu är jag ingen köksmänniska. Men blir nog. Ska söka igen nåt recept på rivalkola:)

Dessan sa...

Åh! Den kolan känner jag inte till. Kanske man måste testa framöver. Just nu är jag ingen köksmänniska. Men blir nog. Ska söka igen nåt recept på rivalkola:)

Ama de casa sa...

Åh! Rival... Mitt emot oss så finns det sirap. Vi kanske ses då, imorgon :-)

llh sa...

Rivalkolan som smakade choklad var sååå mycket godare än Dixi, i det gula pappret, som bara var kola. Minns du? Men va är ni på resa i Spanien? Extremt härligt även om tomten är lite B ;)

Seniorerspekulerar.se sa...

De flesta känner ju till din Rivalkola, den var smarrig. Det köpte man ofta när vi gick på bio och ville suga på något länge. Bra gjort att göra julstök i husbilen, det måste vi tillstå. Hoppas de är lika goda som de ser ut. Kram 3 M

Pysselfarmor sa...

Rivalkolorna kommer jag ihåg! Jättegoda. Härlig cykeltur ni gjorde!

Marit Johansson sa...

Ja den tomten var inte vacker. Vackra är däremot dina bilder från hamnen, den där jättebåten skulle man ha men jag skulle knappast ens ha råd att tanka den haha..
Smart att använda honung istället för sirap!

Susannesblogg sa...

Mmm Julgodis!!! Fina bilder. Ser ut att vara varm och skönt där du bor. Hemma huttrar man och halkar omkring på det underkylda isen. Några snöfläckar har vi i alla fall kvar.