söndag 17 mars 2013

Salamanca - Bordeaux

Vi  har inte haft något nät på en vecka, så det har blivit en lång resa och mycket har hänt under tiden. Nu har vi kommit till en ny och fin Camping i Bordeaux Le Village du Lac, och jag hoppas mycket på deras wi-fi.

För en vecka sedan lämnade vi Salamanca och åkte norrut på A 66 till Zamora och sen övergår vägen i N 630. Meterologerna spådde kyla och snö på tisdagen för högplatån, så vi fick bråttom att ta oss över bergen. Vid Benavito på 700 m.ö.h. kom en regnskur och temperaturen sjönk från 17 C till 7 C på några minuter. Regnskuren blev inte långvarig, men vi fortsatte in bland vackra berg på högre och högre höjder på väg N 120.

En del nysnö hade fallit i bergen, men det gjorde ju att vi fick vackra vyer om än något kylslaget.

Det här fotot är taget på 1261 m.ö.h. och alldeles bakom kröken äter vi kalkonfilé med potatis. Vi smälter maten med vacker utsikt.

Här är vägens högsta punkt, 1336 m.ö.h. - Pajares porten. Härifrån bär vägen utför. Många krökar blev det, liksom häftiga lutningar. Det var varningsskyltar om både 17% lutning, så väl som 13% och så de mer vanliga med 10%.

På 705 meters höjd träffar vi så blommande mimosan igen. För en månad sen blommade den i södra Spanien. Härligt att få se den, ginst på nytt men även nyutslagen videung och ljusgula primula. Vi får våren många gånger på den här resan. Ju lägre höjd vi kommer till, så kommer värmen åter. Vi parkerar för natten på en parkering ganska nära hamnen i Gijón. Då var det återigen 19 C,

samtidigt som det var en härlig grönska. Strax efter sen vi parkerat kom ytterligare 2 svenska bilar. De kom från Portugal och flydde regnandet. De ville hem till Skåne innan solbrännan försvann. Det bekymret har inte vi, så vi stannade ytterligare en natt och hann utforska Gijón på cykel.

Här ett foto mot gamla stan. Men säg den glädje som varar. På måndagskvällen kom åter regnet och temperaturen sjönk igen.

Det regnade i stort sett hela natten och vi bestämde oss för att fara vidare efter kusten på tisdagsmorgonen. Det var korta skurar, men himlen var grå. Det var återigen ett annorlunda landskap. Små tegar och gröna kullar, som är svåra för brukarna att ta sig till. Terrasser för att hålla jorden kvar, men det är en ljus fräsch grönska. Regnet har något gott med sig.Vi åker igen många tunnlar och så småningom kom vi till den mysiga staden San Vicenté de la Barguera. När jag fotograferade här visste vi inte att vi skulle stanna nere i staden. Jag var mer fascinera av tidvattnet.

Vi fick en parkering precis vid strandpromenaden, så här är bara en trottoar som skiljer havet från oss. Vi kunde verkligheten följa ebb och flod.

Om några timmar flyter de här båtarna igen. Det är säkert mycket turister utefter norra kusten under sommarmånaderna, men nu var vi bara 7-8 husbilar här. Vi och några engelska och franska bilar. Finns många restauranger och fisk är förstås en specialitet. Vi stod två nätter här och vi sov gott till vattnets kluckande och regndropparnas smattrande på taket. Bra promenader i omgivningarna.

I torsdags for vi vidare och då var målet Bilbao. Regntunga skyar och böljande kullar. Men solen tittade också fram då och då. På väg till Bilbao åkte vi småvägar och körde igenom ett antal städer och byar med smala gator, här Colindré.

Vi passerade också underbara kustpartier.

När vi närmade oss Bilbao, åkte vi direkt upp till en ställplats utanför och ovanför staden.

Förutom vi fanns här en engelsk, en tysk och en spansk husbil. Vi stod i anslutning till ett fritidsområde med vackra promenadvägar. Dessutom betar kossor med klockor om halsarna, så man får se upp eller snarare ner, med en och annan mocka. På kvällen blev det nattbilder.

Nu tänker jag ta natt, så fortsättning följer i morgon.

Ett väldigt "omtumlande" inlägg måste jag säga - men vilken resa ni gör. Underbart!

Kul Har undrat hur ni har det när man hör vädergubbarnas prat.
Vi är själva i Santa Pola nu
Ha det bra
Birgitta & Nisse

Vilket blandat väder och höjdskillnader ni har. Kul att läsa om eran resa.
Har ingen aning om era fortsatta planer, på vart ni ska. Men är ni i närheten av staden Limoges, så kan jag rekomendera ett besök i orten Oradour-sur-Glane strax väster om Limoges.Där den hemska massakern skedde 1944. Vi besökte "spökstaden" för några år sedan, kusligt att gå runt där. Det finns en stor ställplats strax bredvid. Det var bara ett litet tips.
Kram från oss som har fått snö igen.

Seniorerspekulerar.se sa...

Skönt att ha er tillbaka. Förstod nästan att det var dåligt med nätanslutningen, men man blir lite orolig och undrar om det hänt något. Men vilken härlig resa ni gjort och vilka underbara bilder. Snacka om olika landskap och natur. Det här med att uppleva våren fler gånger har vi också varit med om och det är en speciell känsla. Hoppas ni gilla Bilbao. Det är för oss en stor favorit. Så också San Sebastian. Det är otroligt vacker i den regionen. Ni verkar ha så härligt och ser er verkligen omkring. Härligt. Ha det så bra och stora kramar från oss i kalla Timmernabben. 3 M

Kors och Tvärs sa...

Vilka underbara naturbilder. Kan bara tipsa om, att inte har för bråttom hem - här är det alldeles för kallt.... !! Ha det fortsatt härligt.