lördag 13 april 2013

Vår långresa 2012-13, del 2

I Peñiscola började vi köpa solmogna apelsiner och clementiner och det fortsatte vi med under hela resan. Så har vi heller inte varit förkylda sen vi började med det.

Resan gick vidare söderut längs kusten och nästa längre uppehåll blev Valencia.

Av alla de fina gamla byggnaderna valde jag telehuset med sitt "ledningstorn". Söder om den stan, fick vi lära oss att Spanien har risodlingar.

Här var det också mycket sjöfågel.

Den blå himlen förbyttes mot grå och under några timmar till en riktigt mörk himmel. Då hade vi nått till Altea.

Dagen därpå var himlen blå igen och då var vi i Benidorm. Den staden hade förändrat sig, sen jag var här under tidigt 70-tal. Många  av dåtidens club-33 och liknande resenärer, var här nu också, men med ytterligare 40 år till på nacken.

Den 9 november kom vi till Camping Bahia i Santa Pola. Först fick vi en plats högst upp på backen, men efter några dagar fick vi möjlighet att flytta ner.

Det blev bättre för mitt värkande bäcken/höfter.

Vi bekantade oss med Santa Pola men också med campingen och dess invånare.

Boule blev en återkommande aktivitet varje vecka.

Ibland var solen för intensiv och då var det skönt att flytta in under soltaket. Vi läste en hel del böcker och löste korsord.

Vid några tillfällen tog jag fram akrylfärgerna och målade. Jag hade nog tänkt att det skulle bli vid fler tillfällen än vad det blev.

Vi gjorde cykelutflykter i omgivningarna och

spelade bingo - något jag inte trott att jag skulle göra. Men visst är det kul att träffa andra personer och vinna några spel gör ju inte saken sämre.

Grillmästaren hade sina bestyr för att hålla hungern borta.

I samband med marknaden på lördagar, träffades vi ofta över en öl och tapas vid det som kallades "nordiska rådet".

Ibland blev det en tur till lokala Bodegan för att fylla på två-litersflaskan med vin, men väl så ofta som vin

var det kaffe tillsammans med husbilsvänner.

Lennart och jag gjorde också bussutflykter till närbelägna städer, som Elche med sina otroliga palmer - ett UNESCO´s världsarv.

En annan dag blev det Alicante. Här med utsikt från kastellet.

Vi tittade förstås på julskyltning, 2:e advent, var på julmarknad, julspel och parader. Det fanns massor med aktiviteter för de boende i Santa Pola.

På em den 13:e december hade vi svenskar gemensamt knytis-kaffe.

På campingplatsen pyntade vi med ljuslyktor i urdruckna vattenflaskor.

Inne i husbilen pyntade  vi också lite grann.

Vi tog oss till Torrevieja med buss och tittade på julpyntade granar och en vackert jullandskap, med episoder från bibeln.

Den gemensamma lunchen på julafton, var varm och skön i solen. Efter lunchen blev det ett spel om julklappar. Lite mer ruschigt än det här fotot visar.

Blommorna hade kommit på nytt efter att häckarna ansats.

Lennart behövde också en ansning och fick den servicen på campingen.

På nyårsafton var vi ett gäng, som besökte Wok och åt gott innan vi gick tillbaka till Camping Bahia och firade in 2013.

I Spanien är Trettondagen mycket större än Julafton. Då får barnen gåvor. Här är många barn med i en parad på Trettondagsaftonen.

Innan vi åkte på den här resan, såg jag framför mig långa varma kvällar. Så blev det inte. När solen dalade kom fukten och råheten, som gjorde att vi fick ta på tröjorna, men ändå skönt för vi kunde ju trots allt sitta ute i januari månad.

Fortsättning följer. Nu är det läggdags igen.