lördag 20 april 2013

Vår långresa 2012 - 13, del 3

Den 4 februari lämnar vi Santa Pola. Vi har dessförinnan varit hemma i Norrköping på en 14-dagars visit för begravning m.m. med flyg. På återvägen fick vi en fin vy genom flygplansfönstret.

Under tiden vi var i Sverige hade den nya fräscha grönskan kommit.

Vi var rädda att mandelblommen skulle ha blommat över, men vi hann att njuta av de fina blommorna.

Vi for in i landet, sen vi lämnat Santa Pola. Vi var sugna på de varma källorna vid Fortuna.

Camping och badanläggning i ett var inte dumt!

Vi får njuta av en hel del vackra mandelträd som blommade med vita eller rosa blommor.

Från bergen körde vi till havet igen och Aguila. Här promenerade vi utefter strandpromenaden och det var ingen trängsel. Stranden var tom på folk.

Vi fortsatte kustvägen och vid Agua Amargu ser vi de första blommande Mimosaträden. De är underbara!

Vid den ställplatsen såg vi grottor. Här har säkert människor bott en gång i tiden. Fantasin skenade iväg.

Lite längre söderut i Andalusien blommade ginstbuskarna! De lyste upp omgivningen.

Den 9 febr lämnar vi havet och åker upp mot bergen igen - från Albuñol till Orgivia - en liten smal och krokig väg men väldigt vacker, väg 4131. Här är det fuktigare och en härlig grönska.

Vi stannade vid ett flertal tillfällen utefter den här vägen och njöt av en vidunderlig utsikt. Här smälter himmel och hav samman i bakgrunden och en vilande vinodling i förgrunden på 875 m.ö.h.

Här har vi stannat och har Sierra Nevada i bakgrunden. Så här i efterhand tror jag att den här vägsträckan var resans höjdpunkt. Vackra vyer och vår i luften!!

Vi åkte tillbaka mot kusten. Sol och blommande träd - livet är underbart!

Vi njöt inte bara av vackra blommor, utan även av bakverk. Här firar vi Lennarts födelsedag på Camping Cabopino.

Så gjorde vi en ny avstickare in i landet och bekantade oss bl.a. med staden Ronda - en verklig sevärdhet! Här den över 100 meter höga bron.

Vyerna efter den här vägen, med sina blånande berg i fjärran, var också fantastiska.

När vi närmade oss kusten igen, träffade vi på en mängd storkbon. Fotot tagit genom bilfönstret, men  du kan ändå se att varenda stolpe är upptagen av bon.

Så småningom kom vi till Gibraltar. Vi besökte bl.a. droppstensgrottan.

På väg efter kusten, ser vi kusten av Afrika. Inte alls långt borta. Lennart är sugen på att utforska de trakterna, men än håller jag emot lite grann.

På många ställen finns det stora solcellsanläggningar, här utanför El Cuervo. Det var en mulen dag, men det gav nog energi ändå.

När vi kom till El Rocio, var det inte bara mulet, utan det kom en rejäl regnskur. Det var synd, liksom att vi kom dit  mitt i veckan. På helgerna är det mer jippon att titta på, men vi fick ändå se en personer rida dressyr och en som longerade sin häst.

Efter ytterligare en tid når vi Portugal. Mera bilder därifrån kommer senare

Lennart och hans tankar sa...

Trevligt reportage!
Vi har tryckt på startknappen för att göra något liknande!
Trevlig helg!

Kors och Tvärs sa...

Fantastiskt trevlig resa ni gjort - ni inspirerar! Ha en bra lördagskväll

Ama de casa sa...

Jag känner igen mycket av det där, och det är helt underbart! Härliga bilder :-)

Tips: Om ni passerar nån fler gång - Prova Archena istället för Fortuna, det ligger nån mil... åt nåt håll... från Murcia. Inte alls långt ifrån Fortuna. Deras varma bassänger har lite mer att erbjuda med bubbel, strömsim, vattensprut och annat.
:-)

Agneta sa...

Fortsatt lika trevlig reseberättelse med massor av fina härliga bilder!

Tack än en gång för eran trevliga resa som "vi" har fått varit med på.
Trevlig helg

Seniorerspekulerar.se sa...

Det har varit jättekul att följa med på er långresa och övervintring i syden. Har läst din episod 2, men hann inte med att kommentera och kände att ny är det dags att meddela sig lite. Vi har ju haft fullt upp kring oss med besök av vänner och vi som besökt vänner. Ibland hinner matvraken skriva själv eller läsa andras bloggar. Men nu kändes det nödvändigt. En fantastiskt fin sammanfattning och underbara bilder. Känns som man upplever allt igen. Bra jobbat! Kramar 3 M

Har ju sagt det förut - vilken underbar resa!!! Hoppas ni gör samma resa nästa år. Det är liksom inte värt att stanna i Sverige under vintern om man kan njuta av sol, värme och natur på varmare trakter,

Ottar sa...

Trevlig ock inspirerande.Tack.

Ottar & Else

Dessan sa...

Roligt att få höra o se vart o hur ni åkt. Spännande med fortsättningen:) Kram

Rolle o Carina sa...

Underbart att fått följa med er på resan genom bloggen !!!
Önskar vi snart kan göra likadant.....

Ha det gott .....

Lättläst och trevligt sammanställt.

Anita R sa...

Tack för att Du och Lennart delat med Er av resan med den här fina sammanställningen!