tisdag 25 juni 2013

Fortsatt färd från Grimeton

Grimeton ligger bara 23 km från Ullared, så jag övertalade Lennart att vi skulle köra dit. Han avskyr varuhus, men gick ändå med in. Jag botaniserade bland kläder och prylar, men tröttnade också rätt snart.
Vi for vidare norrut med Trollhättan, som mål.

Vi parkerade i går kväll för natten vid slussarna och tog en promenad i omgivningen. I bakgrunden ser ni en massa husbilar på en parkering på andra sidan slussarna. Vi hade inte så många grannar.

Det är ett par år sen vi var här senast och jag hade glömt bort hur stora de nya slussarna är. Här går det rejält stora fartyg.

De här gamla slussarna används inte längre, men vackra är de.

Till och med rallarrosen har fått fäste.

I morse fortsatte vi resan till Uddevalla. Här tog vi en promenad i solen och tittade på en del fina båtar.

När vi kom till torget tog vi en paus och lyssna till en norsk ungdomsorkester.

När vi kom till parkeringen för att fortsätta resan, höll personal från räddningstjänst på att klippa häcken utanför stationen. Det var första gången jag sett, att man använt en  stegbil för häckklippning!

Vi fortsatte väg 172 norrut i Dalsland. En del stopp på vägen för att se på hantverk och natur. Till slut kom vi till Baldernäs. En herrgård, som numera är hotell och restaurang och där den vackra engelska parken är öppen för allmänheten. Marken runt om är naturreservat. Här finns också försäljning av hantverk och en gårdsbutik.

Det finns också en del konst utplacerade.

Jasminblommorna doftar gott!

På andra sidan Laxsjön ligger Billingfors.

Det finns en småbåtshamn, men båtarna lyser med sin frånvaro.

Däremot störde vi en snok. Den hade vita fläckar på kinderna även om det ser ut som sicksack mönster på ryggen.

Vackra vyer när vi går ut på näset.

Vi ser små dunungar simma med sin mamma.

Här en bro med vackert järnräcke.

På återvägen vilade vi en stund i solen.

En vacker strandnära blomma, som jag inte kan namnet på.

Arrendatorerna till gården håller djur av gamla lantraser, som var vanliga på farfar och farfars fars tid.

Lammen har hunnit bli riktigt stora.

På parkeringen får man stå över natten och det gör vi tillsammans med några holländare och tyskar. Men var är svenskarna? Jag tror att många av er, liksom vi, har kvar att upptäcka den här underbara delen av Sverige.

Lennart och hans tankar sa...

Dalsland är vackert!
Sverige i miniatyr sägs det!
Det finns till och med fjäll!

Billingsfors med omnejd har besökt några gånger!

Lev väl!

Unknown sa...

Många vackra platser hittar ni ser jag. Kul att genom dina bilder kunna följa med på resan.
Ha det fortsatt fint i sommar!
/SA

Vi och vår husbil sa...

Oj vad många fina platser. Härligt. Tänk att man aldrig blir mättad att resa och se sig omkring! Har just kommit hem, knappt 24 tim sen och ändå känns det som man skulle vilja åka ut igen.

Seniorerspekulerar.se sa...

Vi tycker att det är alldeles för få som åker till detta underbart vackra landskap. Där finns ju nästan allt vad gäller naturen. Stora skogar, ängar, sjöar och små bergknallar. Det finnsmycket att titta på också i all synnerhet om man är konstintresserad som du är. Vi har ju åkt mycket i Dalsland under åren, både med bil och husbil. Har dessutom flera att besöka och då får man upptäcka desto mera. Mats föräldrar kommer därifrån så därför har det varit väldigt naturligt. Men njut, vackert är det. Kramar 3 M