söndag 21 juli 2013

Rundtur i Östergötland - igen

Igår började vi med att hälsa på Asta i Skärblacka och sen blev det Linköping. Efter besök på Biltema och hos Bossing i Hackefors hade vi bl.a. ett nytt campingbord. Vårt gamla stod ute i regnväder, så skivan hade buktat en del.

Vi fortsatte sen till Per och Ann-Sofi. Lunch och så en promenad vid Kinda kanal innan det blev dags för kaffe och tårta. Till den kom även Anna och Patrik med barnen. Senare på kvällen grillade vi och njöt av den sköna varma kvällen.

På förmiddagen plockade vi svarta och röda vinbär, innan vi fortsatte söderut med husbilen. Vårt nästa stopp blev vid Hofvetorp, där Kinda kanal har en stor höjdskillnad med många slussar.

Båten Kind kom och slussade under tiden vi var där. En husbil fanns uppställd här, men vi fortsatte

till Bjärka Säby, där vi lunchade. Slottet ägs numera av Sionförsamlingen, men parken är öppen för allmänheten. De har en trevlig cafeteria/restaurang. Efter promenad i omgivningen åker vi fortsatt söderut till Kisa.

Vi åker till vinteranläggningen Tolvmannabacken.

Här är slalombacken i sommarskrud.

Pistmaskinen står mitt i solen och väntar på kyligare tider.
I anslutning till backen finns Föllingsö Odlingslandskap. Vi tog en promenad, men höll oss i trädens skugga, då termometern visade på 28 grader.

Utefter promenadstråken fanns Baldersbrå och Vallmon.

Ytterligare en såfär underbar utflykt i vårt fantastiskt vackra land. Tack Elisabeth!

sjusoverskan sa...

Vad härligt att göra små utflykter hemikring!
Det finns ju så mycket fint att titta på där man bor men det glömmer man bort.
Kram Inger

Lennart och hans tankar sa...

Det är vackert i "Östergyllen"!

Man hittar många smultronställen tack vare bobilen!

Ha de gott!

Vår husbilsblogg sa...

Det är minsann vackert även i Östergötland där vi främst brukar besöka Linköping där svärmor bor.

Seniorerspekulerar.se sa...

Visst är det roligt att utforska närområdet, man blir lätt hemmablind. Men varför åka långt när det finns så mycket att se och uppleva alldeles inpå knutarna. Tack för alla tips. Kram, 3M