söndag 29 december 2013

Faro

I går gjorde Siv, Leif och vi en bussutflykt till Faro.

Efter en timmes bussresa smakade det bra med kaffe i solen. Vinden var kall, så det gällde att sitta i lä.

Vi tog oss sen till ingången till gamla stan. Ser du storkarnas bon på huset?

Väl inne i gamla stan hittade vi en lokal med en stor vacker krubba eller snarare sagt olika motiv från bibeln.

En bild från andra sidan av "landskapet".

Vi gick sen till torget med kyrkan. Där tittade vi också in. Det pågick någon for av gudstjänst, så i skydd av en pelare tog jag det här kortet på den kakelbeklädda väggen inne i valvet. Mycket av byggnaderna förstördes i samband med jordbävningen 1755 och byggnaderna i gamla stan är uppförda efter den tiden.

Efter det kulturella följde vi röda mattan in mot affärskvarteren.  Här är munnarna fyllda av rostade kastanjer. Ett gott värmande mellanmål.

Efter en del in och ut i affärer kunde jag för min del konstatera, att det inte fanns något för "fullvuxna". Siv hade bättre tur.

Hungern gjorde sig påmind och det blev ett restaurangbesök. Även här fanns det fina målade kakelplattor.

Jag tog god nystekt fisk, medan de andra åt kött. Jag fick pröva på tre olika sorters fisk!

På trottoaren utanför restaurangen låg stora kulor, som hinder för bilarna att parkera där. Annars används ofta trottoaren som parkeringsplats.

Vid det här torget fanns en bronsstaty i form av en fågel.

Himlen mörknade mer och mer och vinden kändes kall, så vi drog oss mot buss-stationen.

På väg dit passerade vi en el-laddare för personbilar. Bra initiativ! Vid bussterninalen träffade vi ett svenskt par från Göteborg, som varit ochh lämnat av sin dotter på Faros flygplats. Väl hemma i Ellen igen, blev det en värmande kopp choklad och ett telefonsamtal till mamma Asta.

Senare var vi till Siw och Leif på ost med tillbehör. Smakade jättebra.

Kvällen avslutades med några partier Sequence. Vi har blivit riktigt bina!! Tack för en härlig dag!

Vilken trevlig dag ni gjorde er! Kul med sällskapsspel nu när vinden är lite kylig o man vill sitta inomhus :-)

Kors och Tvärs sa...

Så fint det var (är) i Faro. Kul att de rullat ut Röda Mattan ;)

Lennart och hans tankar sa...

Faro var också en trevlig stad.
Vi tog tåget dit en dag!

Så bra att ta bussen till resmålet. Faro ser intressant ut har bara kört genom staden en gång.
Nisse

Fin stad det ser ut att vara och vilka enorma storkbon! Ni ser då ut att ha det riktigt mysigt på alla sätt och vis.

Inger och Ingemar sa...

Visst är det kul med Sequence! Sådana där laddningsstationer för bilar finns även i Frankrike. Mycket bra! Ha det fortsatt gott och hälsa!

Margaretha Lillvik sa...

Ja mycket bättre att ta bussen in än husbilen. Sequence är vårt favoritspel också och det spelade vi ikväll.....damerna mot herrarna.....gissa vilka som vann :) Undras om de vill ha revansch?
Ha de gott.

Det finns mycket fint att se i Faro, buss och tåg är inte fel heller.............Sequence har blivit väldigt poppis bland husbilsåkare.......saknar någon att spela med...men vi kommer ju tillbaka..........Kram

Anki sa...

Ser ut som en trevlig utflyktsdag... mycket att titta på :)
Har aldrig spelat Sequence... kanske blir det någon gång...
Gott slut och Gott Nytt År!

Ama de casa sa...

Ni är också ute och utflyktar er ser jag - kul! :-)

Det var den vackraste julkrubba jag någonsin har sett. Gott Nytt År & Kram.