onsdag 4 december 2013

Promenad i Albufeira


Strax utanför ställplatsen finns det här huset, ljust rosa och läckert som en munsbit! Jag associerar till en bakelse. Vi passerade förbi.


Så småningom kom vi ner till torget i gamla stan. Där växer det här mäktiga trädet. Bladen påminner starkt om krukväxten Fikus Robusta.


Vi tog oss bort till hissen, som går ner till stranden och fotade därifrån. Långt i fjärran skymtar Faro.


På stranden finns en rauk. Den skyddas av en inhängnad.


En blick ner på en turistfälla, men det är inte många som går där. På sommaren är det trångt med folk här. Tur att det inte är sommar.


På en gatstump hittade vi en BP-skylt. Har säkert varit en mack här en gång i tiden. Nu var bara skylten kvar.


Hungern gjorde sig påmind och vi stannade vid en trottoarservering. Vi beställde en varsin tallrik med grillade sardiner. Jag skulle lika gärna kunnat sagt stor sotad strömming. Jag hade ätit upp halva portionen, när jag kom på att jag skulle fotografera. 6 stora sardiner ingick i en måltid tillsammans med potatis, sallad, bröd och oliver. Tur att jag är van rensa. Fisken serverades med huvud och inälvor kvar, men det smakade jättegott! Det gäller ta seden dit man kommer!


På hemvägen gick vi förbi en häck med passionsblommor.


Om några dagar kommer det vara jättefint, när alla knoppar slagit ut. Lennart tröttnade på passionsblommorna och gick framåt en bit, men där var nästa fotomotiv.


Där växte ett blommande träd - Änglatrumpet. Det var högt i förhållande till Lennart och översållat av blommor.


Visst är blommorna vackra? En hel del insekter ville ha del av blommornas gunst.


Kan inte låta bli att lägga ut en bild till.


Ett annat träd som imponerade på hemvägen till Ellen, var den här julstjärnan.


Jag höll armarna över huvudet och fotade. Det blev en härlig kontrast mot den blå himlen!

3 kommentarer:

Rolle o Carina sa...

Så helt underbart vackra blommor det finns där nere,förstår att ni trivs!
Här har de lovat stormen "Sven" ska komma in över landet med 10-30 cm!
Usch då,inget kul alls,men vad göra ??
Jo bara o gilla läget som det sägs heta nuförtiden !!

Ha det gott o njut/Kram

JoY sa...

Fantastiskt fina bilder och såå stora blommorna är, kul att få se dom på riktigt.
Fisk med huvud har jag själv lite svårt för och även att rensa hihi
Kram Yvonné

Matts Torebring sa...

Ju mer jag ser av dina fantastiska bilder, ju mer längtar jag till södra Portugal. Kram