lördag 18 januari 2014

Åter soligt

Solen har kommit tillbaka men det är en kylig vind.
Lennart började frysa igår kväll. Idag är han snorig och febrig, så han håller sig inne i Ellen. Jag följde med Siw och Leif ner på stan.


På torget var det marknad. Lokala försäljare sålde hantverk, honung, bröd och ostar. Ovan en kvinna som flätar vass eller något längre gräs, som hon sedan syr samman till korgar och annat. Vackra, men trots att jag var i valet och kvalet, kom jag fram till att jag inte behövde någon.


På ett annat ställe satt en man och gjorde en sits av rep till en stol. Mannen hade spänt rep åt ena hållet och trädde sedan med en skyttel upp och ned, så det blev ett rutmönster.

Vi handlade ost och honung här. Leif var med en stund i affärer och sen fortsatte Siw och jag själva medan han gick till ställplatsen. Vi gjorde en del fynd och gick nöjda hemåt.

7 kommentarer:

BP sa...

Vilket fint, genuint hantverk - både korgarna och stolarna. Nästan synd att man inte är i behov av varken det ena eller det andra.
Hoppas Lennart kryar på sig. Vad vi märkte i Benidorm är att även om det är 14-16 grader och regn, så känns dessa grader betydligt ruggigare än fem plusgrader här hemma. Jag fick också en minisläng av en förkylning därnere, men konstigt nog kändes den betydligt mindre än här hemma.
Hälsa maken: "Krya på dig!"

Ingrid sa...

Hoppas att Lennart snart mår bättre!
Kram

Anonym sa...

hantverk och speciellt om det är Portugisiskt är intressant. Här i Silves har vi regn men idag på förmidagen var jag ute och cyklade halv vägs till São Bartolomeu de Messines. Tittade på en ställplats 3,5 km från Silves. På måndag börjar vi att röra på oss väntar ännu ett paket från Hemlandet. Hälsa Lennart och hoppas ha piggnar till. Mv Nisse & Birgitta

Anders och Birgitta sa...

Usch inte kul med förkylning, skickar krya på dig hälsning till Lennart. Fina hantverk, de flätade korgar är fina.

Kors och Tvärs sa...

Hoppas förkylningen försvinner snart. Kul med marknad och hantverk, det var fina saker de gjorde.

Dessan sa...

Inte kul att bli sjuk när man är på resa. Hoppas att det inte blir värre. Då är det bra att ha vänner man kan gå på shopping med:) Kram

Matts Torebring sa...

Det ser så inbjudande ut. Dock inte förkylning, det är motbjudande. Kram