söndag 9 februari 2014

Nerja

I förmiddags lämnade vi ett grått och duggregnande Ricón de la Victoria. Men vädret har följt med oss hela vägen hit.

I går kväll bestämde vi oss för att resa vidare och då tog vi en promenad i områden vi inte gått tidigare. Där hittade vi den här fina och relativt nygjorda statyn. Taxen ser lite morsk ut!

Dagens mål var Nerja. Här siktade vi på en stor central parkering intill "Europas Balkong". Husbilar, bilar och bussar kan stå upp till 24 timmar, men förstås mot betalning. Vi parkerade och gick ut på balkongen. Därifrån tog vi den här vyn.

Här finns en variant på jordglob. Det är trångt på nordpolen!

Vi gick ner till stranden och de märkliga klippformationerna. Det ser ut som en massa rundslipade stenar, som är sammanhållna med något cementliknande, men jag antar att det är naturens cement.

Gången är belagd med rundslipade stenar, som är lagda i fina mönster.

Vi traskade runt bland de små trånga gränderna och blev förstås hungriga. Efter en tallrik varm soppa smakade det bra med kött och pomme. Jag valde kebab och Lennart fläskkött med pepparsås.

Ingången till restaurangen hade lite moriska influenser.

På väg tillbaka till Ellen, såg vi den här blomman, som klänger på en ledning. Nu är den som finast, men den kommer att skräpa, när blommorna ramlar. Det såg vi i Ricón de la Victoria.

Mer helgbilder kan du se på Marits blogg

Så vackert det ser ut att vara i Nerja, trots att vädret inte var så bra. Hoppas att solen snart lyser på er igen.

Anders och Birgitta sa...

Nerja var det inte så många dagar sedan vi besökte, stod också på den centrala parkeringen.

Gillar skulpturerna, speciellt killen med skateboard ovh taxen. Gatubeläggningen är ju fantastisk, tänk vilket jobb det har lagts ner där!
Hoppas att ni snart får bättre väder.
Här fick vi för första gången på tre veckor se enstaka stycken blå himmel, som dock försvann lika fort som de uppenbarade sig.

Anita - Malta sa...

Åhh.. vilka fina bilder !! Gillar skulpturerna, speciellt den första. Vyn över den lilla stranden i Nerja är underbar. Firade min 40-årsdag i Spanien där vi hyrde bil och Nerja var staden jag föll för direkt. Gillade inte de stora hotellen utmed den spanska solkusten så vi stannade lite extra länge i just Nerja. Besökte även Alhambra... nu ska jag inte bli långrandig ;-)
Ha en skön fortsatt vecka önskar jag från Malta !!!

Eva Trillian sa...

NI verkar verkligen ha det skönt :) Gillar bilderna! Och blommorna i sista bilden :) Äsch, spelar roll om de skräpar SEN. De är vackra nu!

Freja sa...

Vilka härliga resbilder! Jag gillar statyn med killen och taxen, riktigt cool!

Stare Ström sa...

Vilken härlig resa ni gör!

Marit Johansson sa...

Så fina helgbilder. Gillar statyn, han som har hunden!