tisdag 11 mars 2014

Benidorm


Idag tog vi buss nr 10 ner till centrum av Benidorm. Precis när vi skulle kliva på bussen kom Bosse och Gerd och sa hej. Vi hann inte prata, men vi får se fram emot nästa tillfälle. I centrum var det mycket människor i rörelse.


Fikatid skulle strax avlösas i Tapas-luncher. Här är borden redo att ta emot gäster. Vi fortsatte promenera i gamla stan.
När vi var i Benidorm förra året gick vi en del i gamla stan och sen utefter strandpromenaden. Då hade jag min 1970-tals bild av Benidorm i huvudet och var besviken på det vi mötte. I år ville jag tillbaka hit för att ge stan en chans till, nu när jag vet att ungdomsstaden blivit ett pensionärsnäste - åtminstone på dagtid.


Terrassen vid kyrkan är fin och min bakgrund är inte dålig. Det är faktiskt en del personer som badar.


Vi gjorde också ett besök i kyrkan. Förutom de vanliga utsmyckningarna i kyrkan hittade vi ett gammalt urverk.


Tack BP, för alla bra tips. Vi kom inte till dina favoritställen, men blev mätta ändå. Efter gamla stan tog vi en tur utefter stranden. Gångstråket och bänkarna är fyllda av folk, mest äldre. På stranden fanns det här vackra sandslottet.


Plötsligt blev det som rök och jag ropade förskräckt att nu förstörs slottet av vinden! Men inte, det var vatten-dimma som sprutades ut, för att det skulle bevaras i solskenet.


Vid en rondell på bussgatan fotade jag det här "påbyggda" höghuset. Rätt tufft!


Lite längre fram gick vi förbi det här ståndet med roliga väskor. Lennart tyckte inte att vi har något barnbarn, som är i ålder för de här väskorna. Det stämmer förstås, men kul var de!
Så blev det busstur tillbaka till Camping Arena Blanca.

6 kommentarer:

Matts Torebring sa...

Vi bodde en vecka i Benidorm sommaren 2011, på Camping Almafra och dit vill jag aldrig mer. För oss var det ingen Aha upplevelse. Vi tog vår Honda Innova 125, in till city, men drunknade i trafiken och alla bilar. Det är säkert många gånger bättre, denna årstiden. Kram & Må gott.

BP sa...

Åååå så fina minnen från Benidorm! Känner igen mig totalt som du förstår. Hoppas verkligen att ni stannar minst en vecka här. Benidorm är större än vad man tror och bjuder på betydligt mera än turiststråk.
Å visst, är det många övervintrande penschisar där, men det är det ju på era uppställningsplatser också.
På Hardrock på Levante Beach är medelåldern lägre, men det är i gengäld mera högljudd;-)

Rolle o Carina sa...

Härligt,Benidorm verkar vara en riktig sommarstad med fin strand,många barer!!

Ha det gott/Kram

Mias Mix sa...

Många härliga bilder! Ni måste ha det helt toppen på er resa. Sandslottet är ju helt underbart :)

Dessan sa...

Känns konstigt att se alla människor gå så lätt klädda...här har vi långkalsonger än:-))) Ser fint ut...minns inte riktigt hur det såg ut när jag var där 1976..:) det är länge sedan. Sandslottet var en fin byggnad...vad duktiga dom är. Väskorna var hur läckra som helst...måste man vara barn för att ha en sån? ;-) Jag o min väninna här uppe i norr..skulle nog köpa oss varsin ändå;-) Kram

Ingrid sa...

I Benidorm, av alla platser i Spanien, var min yngste son på klassresa när han gick i 9:an och jag fick en ring av honom när han kom hem därifrån. Den har jag ännu kvar och bär med stolthet.
Kram, Ingrid