torsdag 15 maj 2014

På väg till den målande Torsdagsgruppen


När jag kom ut på gatan och vände näsan norrut, såg jag en massa blåblinkande brandbilar, polisavspärrning och ambulanser.


Polisen vid avspärrningen berättade att branden var under kontroll och att avspärrningen skulle brytas om ca 15 minuter. Jag gick runt kvarteret och såg många människor på gården. På övre våningen var glaset krossat till en lägenhet och det stod poliser utanför.


När jag gick runt kvarteret, togs stegen ner på stegbilen.. Det var sotigt på balkongen på den här sidan. Snabbt kan en brand ta fäste och många människor bli hemlösa. När jag kom hem och tittade på nätet, visade det sig att en 62-årig kvinna omkommit i lägenheten. Polisen misstänker inget brott.


Vid Hemgården, där vi målar, har kastanjen slagit ut. På ingång lyste inte solen på trädet, men väl när vi gick ut.


Kastanjeblommorna är vackra!


På gården blommade också en vacker klematis. Rut berättade att det finns klematissorter som börjar blomma tidigt på våren och andra sorter som blommar på sen höst. Så med en stor trädgård kan man ha blommande klematis hela sommarhalvåret.


På hemväg passerade vi Nya Torget och där blommade och doftade syrenerna. Ja, då är skomakarens semester gjord för det här året!

3 kommentarer:

JoY sa...

Burr med bränder. I tisdags var jag på brandutbildning, det visades filmer hur snabbt en brand tar sig, riktigt otäckt. Det gäller att man har brandsläckare till hands när och om det händer.
Fina blommande bilder du visar, har syrenen redan gått i blom, hos oss är det små knopp. En rödvit doftande clematis har vi vid entren som blommar såå fint just nu.
Kram

Eva i Tyresö sa...

När jag var liten fanns kastanjen men inte nya huset.. vi gick in till Gamla Hemgården och mamma vävde där....

BP sa...

Det är läskigt med bränder. Det går ju så himla fort och man är maktlös.
Syrenbilden var ljuvlig, här känner jag den underbara doften:-)