fredag 9 maj 2014

Sammandrag av vår vinterresa 2013 - 14, del 2

Del 2 av sammandraget startar vi från Sevilla och tar oss sydost och in bland de vackra bergen.

Morgondimman förstärker de blånande bergen. Utsikt från väg CA 9104, Puorta de Las Palomas 1357 m.ö.h. men där vägen gick på 1187 m.ö.h.

Bitvis var det serpentinväg, men otroligt vackert!

Den här sträckningen var min/vår största behållning på resan! Visst är det väl vackert!

Innan Ronda upplevde vi återigen morgondimma - en fördel med att komma iväg från ställplatsen på morgonen, men det händer ju inte så ofta, när det är gott att sova på söta örat.

Nere vid kusten igen, gjorde vi bl.a. ett besök i Malaga. Jag gillar deras effektfulla strandpromenad. Vi gjorde tidigare ett besök i Marbella och CFS anläggning där. Då fick vi chans att träffa Lennart och Irene.

Solen lysste inte alla dagar, men med regnkläder på så kunde vi strosa runt i Nerja.

Salobrena utforskade vi rätt bra.

Den här siluetten tycker jag är läcker! Den finns uppe på höjden.

Så tog vi oss upp i bergen på nytt. Lufttorkad skinka är smaskens! Här hänger skinkor på tork i Pampaneira,

men  Trevelez är mera känd för sina lufttorkade skinkor. Bägge orterna ligger otroligt vackert och tangerar Sierra Nevadas nationalpark.

Mandelträden blommade och gav landskapet en extra dimension.

Blommorna är fina på nära håll också!

Vi tog oss ner till kusten igen och efter några veckor strövade vi runt i Catagena och tittade bl.a. på "Zulo" av Victor Ochoa.

Senare blev det stopp i Benidorm.

Vi gillar växlingen mellan stopp i byar, städer och så turer upp i bergen.

De här vinstockarna träffade vi på längs med väg N 340, när vi påbörjat vår återresa.

Landskapet och husen påminner om Österrike eller Schweiz, men det är i Spanien utefter v N 260, sen vi varit i Vic.

Här har vi precis kommit in i Frankrike via väg D 115. Underbart, eller hur?

I Frankrike följde vi floder, först Rhône. Vi fann en jättehärlig ställplats i Comps.

I  Poncin träffade vi på det här bageriet. Så klart vi gick in och fick med goda bakverk till Ellen.

Fräsch vårgrönska och vita blommande buskar, som stoppar vindens framfart över dalar.

Vid Baume-les Dames träffade vi på floden  Le Doubs. Den följde vi en bit. Slussar fanns vid ett antal platser.

Det blev så klart ett stopp vid Mulhouse och dess bilmuseum. Bugatti Royal och massor med andra bilar fotades!

Så småningom kom vi till gränsfloden Rhen. Här var det förmiddagsfika, medan vi tittade på pråmtrafiken.

I Tyskland följde vi "Die Deutsche Weinstrasse" och kom på så sätt in bland många små städer och byar, här Dörrenbach, med en ställplats varifrån vi hade en otrolig utsikt över nejderna.

Vid Asfeld fanns också en ställplats nära till centrum och bl.a. restaurang "Kartoffelsack".

Påsken skymtade i fjärran och i Tyskland är de bra på att dekorera med ägg och harar.

Vi kom åter till Sverige den 1 april - det var inget skämt. En natt stod vi hos Christer Åkesson vid Möllan i Oderljunga. Det är något visst med de svenska röda husen!!

Vi fortsatte sen så sakta hemåt. Vi kan se tillbaka på en långresa, där vi sett otroligt mycket och träffat många trevliga människor, som berikat oss. Tack alla!!

Jag gillar dina bilder!
Mv Nisse

Lennart och hans tankar sa...

Tack för trevliga inlägg som minner om den trevliga övervintringen!
Nu njuter vi av svenska grönskan men sedan...............

Margaretha Lillvik sa...

Åter fina bilder och det får mig att längta ut med husbilen igen. Nu börjar också planeringen inför nästa höst.

Unknown sa...

Tack för er underbara skildring med fin bilder av er vinterresa man blir sugen på att ut resa
Mvh Stina o Gunnar

SUVERÄN SAMMANSTÄLLNING! Du hör med all säkerhet av något reseföretag snart ;-)

Kors och Tvärs sa...

Sån fantastisk resa ni gjort. Och jag måste säga att jag bara älskar bilden med Morgondimma :)
Tack för sammandraget :)

En fantastisk resa, en föredömligt gjord sammanställning, som du skall ha en eloge för. Kram

Håller med dig - ni gjorde en helt fantastisk resa med underbara bilder som minnen. Den roligaste bilden i det här suveräna inlägget var nog skinkorna som hängde på tork tillsammans med tvätten. Helt underbart:-)

Ni gör det igen, fina bilder och trevligt berättat, tack för att ni delar med er.

Anki sa...

Ännu fler härliga minnesbilder från resan - en perfekt sammanfattning :) Tack för alla trevliga lässtunder och fina foton!