måndag 7 juli 2014

Åminne - Stundars - Svedjehamn - Sommarösund - Närpes - Kaskö

Först blir det karta på gårdagens tur. Vi brukar sällan vända på våra resor, utan tänka att det dyker upp något nytt spännandeoch det andra är kvar till en annan gång. Men vi fick en del bra tips av våra husbilsgrannar i Åminne, så vi vände näsan norrut igen.

Men först  hade vi en skön söndagförmiddag i Åminne. Det blev ingen dans för oss, men vi kunde njuta av en härlig solnedgång runt 00. Hit kommer vi gärna tillbaka: N 62 gr 58' 29,0''  E 21 gr 29'13,9''

Resan fortsatte alltså norrut, men inte så länge, förrän det blev besök i Stundars.

Stundars är en hembygdsgård, där det var hantverksdagar. Vi njöt av en massa fina hantverk.

Mycket kände vi igen hemifrån, men annat var nytt som garvade fiskskinn! Väskor, plånböcker, skärp - ja skinnen höll till mycket. Trodde aldrig att skinnen var så starkt efter garvningen.
Köttsoppa med klimp var marknadsmaten, men vi avstod i värmen. Grisarna - munkarna, passade bättre.

Det fanns andra grisar, som trivdes att böka runt!

Vi stannade vid ABC-macken utefter väg 8 och passade på att tömma grå- och svartvatten samt fylla på färskt vatten. En bra service som finns på många av dessa mackar. Något Sverige kunde ta efter!

Under tiden kom ett gäng glada traktorförare. En annan som blev glad, var Lennart. Traktorerna var Zetor 25. En påminnelse om vår barndom.

Vi åkte sen väg 724 norrut och passerade Replotbron, Finlands längsta bro, med sina 1045 meter.
I och med att vi kom över på andra sidan, var vi inom Kvarkens skärgård, som presenteras som ett av UNESCO´s världsarv.

Vi for  upp till Svedjehamn och parkerade där - 24 timmar för 4€. Koordinaterna är: N 63 gr 21' 34,3''  E 21 gr 18' 3,1''
Vi tog en 4 km-promenad runt en sjö. Utefter den slingan var ett utkikstorn. Lennart klättrade upp och tog de här korten.

Här mot Svedjehamn.

På rundturen träffade vi på en del orkidéer.

Efter en god natts sömn fortsatte vi idag som kartan ovan visar. Det blev alltså åter "Strandvägen" med en avstickare.

Vi startade resan med en tur till Sommarösund, väster om Replot. Där vi passade på att dricka kaffe och titta på badande.

Vid Närpes svängde vi av till väg 676. Det blev stopp vid Kyrkstallarna, som är från 1700-tallet och främst var ett skydd för hästarna, när folket skulle till kyrkan.

På kyrkogården fanns minnesmärken och gravar från de senaste krigen, liksom emigrantminnesmärke.
Jag tycker det är trevligt att läsa på gravstenar, de berättar en hel del. Här var det Bondfolk begravna! Man vårdar sina gravar mycket mer här i Finland än vad som sker i Sverige.

Värmen söker, så vi tog oss till Kaskö och parkerade vid småbåtshamnen, nära sjöräddningsbåten.
N 62 gr 22' 46''  E 21 gr 13' 7''. Efter sill-lunch tog vi en promenad i Finlands minsta stad.

Många vackra trähus. Här ett i Jugendstil.

Den här typen av trähus kommer igen på många ställen, en del fint underhållna och andra lite sämre.

Vi kom också till en konstutställning vid gamla järnvägsstationen. En del har blick för återanvändning.
Nu, 19.55 är det skönt ute, så jag återgår till stolen utomhus! Jag klagar inte på värmen, men jag mår bättre vid 26 grader än 30.

Fler helgbilder kan du se hos Marit

AktivaDagar sa...

Gissa vad, vi mötte er idag! Tror vi iallafall, om det inte finns fler husbilar som heter Ellen och rör sig i dessa trakter... Vi hade dock inte vagnen påkopplad... Det var utanför Vasa söderöver... :)

Så fina bilder från er resa!
Jag trodde nästan ett tag att ni var på Gotland, för det finns ett Åminne här också, men jag visste ju att ni befinner er i Finland.
Fortsatt trevlig resa!

Den här turen var då helt i min smak - sol, massvis med intressant att titta på samt den där återvinningskonsten som jag bara älskar.
Tror det eller ej - men vi hade 29 grader idag vi med. Varmaste dagen i år - äntligen:-)

Är ni på väg till Åland över öarna?
Mv
Nisse

Barbro sa...

Ni är i Finland förstår jag, eller på väg ditåt! Fina platser och originella bilder. Det där trähuset i grått skulle jag vilja ha. Som en Villa villerkulla-villa.

Hej! Vi är på väg till Finland snart o funderar på Kvarken. Kan man stå i alla gästhamnar m husbilen?//Ylwa

Lennart och hans tankar sa...

Många härliga bilder, vacker trakt!

Ha de fortsatt gott!

HelenTh sa...

Vilken härlig resa och många fina bilder!

Alla kan jag inte svara för, men många har vi stått på och de flesta gratis. Elisabeth

Vi kommer göra ett stopp på Åland, men inte över öarna. Elisabeth

Freedomtravel sa...

Fina bilder! Jag har inte sett så mycket av Finland, förutom större städer som Helsingfors och Åbo. Närpes-dialekt har jag däremot hört en del av! ;)

Eva Trillian sa...

Vilken fin tur ni är på :) Har alltid tänkt att det är vackert där på andra sidan sjön, men inte fått "ändan ur" - nu måste det bli av :)

Unknown sa...

Jag förstår charmen med att åka runt i sin bostad. Att improvisera funkar alltid då. Önskar er fortsatta trevliga överraskningar.