lördag 26 juli 2014

Vår resa i Finland 140624 - 0718

En liten summering av vår resa i Finland. Det blev en resa med många plus.

Vår resa planerade vi utifrån turistbroschyren Suomen Matkailutiet som vi hittade på nätet. I den fanns tips om vägsträckningar och sevärdheter. Vi gjorde ingen detaljplanering hemifrån, utan lät dagsetapperna styra nästa resmål. Det blev många småvägar med närhet till byar, evenemang och människor.

I början hade vi sämre väder och då blev det något längre etapper. Vi har fricampat med undantag för en natt, då vi stod på ställplats. Vi har inte träffat på så många ställplatser, men däremot finns det bra möjligheter att parkera i småbåtshamnar och på andra parkeringar. Vill man stå på camping, så finns det massor av dem.

Vi for med Finnlines från Kapellskär till Nådendal. Vi följde sedan den gamla postrutten österut, "Kungsvägen". Redan södra Finland, påminner mycket om Norrland. Kuperat, mindre gärden och skog, men förstås också mycket byar och hamnar, med vackra trähus.

På lokala turistbyråer fick vi tips om aktiviteter i trakten. Här besöker vi Strömsfors Bruk och en motordag där.
När vi närmade oss ryska gränsen följde vi en annan turistväg, "Via Karelia".

Vi gjorde stopp i flera småstäder, men också vid Saimaa kanal och kollade på en slussning av ett ryskt fartyg.

Ett annat jättetrevligt besök var skulpturparken vid Parikkalassa. Här strövade vi runt i regnkläder. Knappt man kan tro efter den värme som kom några dagar senare och fortfarande består.
Efter den här vägen fanns en del krigsminnen. Men det är inte bara här, utan på väldigt många kyrkogårdar kan man se både monument och gravar från 1809 års krig, 1:a världskriget liksom det 2:a, men också emigrantminnen.

Nästa turistväg blev "Det gröna guldets kulturväg" med en rad olika evenemang.

Vi kollade också på Finlands olika världsarv, som finns med på UNESCO´s lista Här Petäjävesi gamla kyrka.
Vi stannade en natt i Jyväskyla, rallystaden, innan vi fortsatte ut mot kusten och Karleby.

Gamla stan hade många fina trähus, som också var bebodda, men förstås innehöll en del restauranger och caféer. I Karleby fanns en central ställplats, som vi parkerade på. Härifrån fortsatte vi söderut längs den senast tillkomna turistvägen, "Bottenvikens Strandväg"

Det fina vädret kom och det var härligt att vara vid havet, även om vattnet var i kallaste laget för oss.

Det blev besök vid bronsåldersgravar och andra sköna promenadstråk, så vi kunde omsätta en del av den goda matens energi.

Vi gjorde en avstickare in i landet på "Den trolska nattens väg". Där träffade vi på mera traktorer! Ferguson dyker upp ibland och påminner Lennart om traktorn som var där hemma.

Från Tavastehus tog vi "Den tavastländska oxvägen" mot kusten igen.
Överallt är det rent och snyggt. Inget pappersskräp utan väldigt fräscht. De större ABC-mackarna var en tillgång, med sina möjligheter att tömma toa och vatten liksom att kunna fylla på vatten. Den här servicen skulle byggas ut mer i Sverige!!

Vi avslutade med en del av "Skärgårdens ringväg" innan vi återvände till Nådendal och tog Finnlines färja till Långnäs på Åland.

Åland gav liksom Finland mersmak. Här följde vi återigen "Postvägen" över huvudön.
Den här resan kan vi verkligen rekommendera till dig som vill upptäcka något mer av Finland än bara Helsingfors och mer av Åland än Mariehamn.
Vi har bara positiva erfarenheter, fått mycket hjälp och tips under resans gång. TACK ALLA!

AktivaDagar sa...

Imponerande vad ni hunnit med! Vi har ju också bloggat från Finland, närmare bestämt svenskspråkiga Österbotten, under sommaren och kan skriva under på rekommendationen :)

Freedomtravel sa...

Det har varit väldigt intressant att hänga med på er resa! Inte så vanligt att folk reser i Finland känns det som, men det är ju tydligt att det är fint och finns mycket att se!

Ni har hunnit med mycket. Och det är som alltid, mycket bra berättat och fina bilder. Ni får Finland till att locka oss ännu mer nu!

Kors och Tvärs sa...

Vilken härlig resa i vårt östra grannland ni gjort. Postvägen skulle jag vilja åka nån gång

Vilken trevlig sammanfattning av er resa och jättefina bilder också.
Ha en skön helg!

Vilken trevlig sammanfattning av er Finlandsresa och jättefina bilder, precis som vanligt.
Ha en fin söndag!

Lennart och hans tankar sa...

Tack för alla trevliga inlägg med fina bilder!

Kram från ett soligt och varmt Norrbotten

Tack för den sammanfattningen:-) Skulpturparken och traktormuséet är nog mina favon tillsamman med den underbara landskapsbilden med brevlådorna.

Inget land är ju roligt när det regnar, men ni har verkligen hittar nå't fint även när himlen var grå.