måndag 27 oktober 2014

Hardenberg i Holland till Hasselt i Belgien

Idag åkte vi ca 30 mil på mindre vägar i gränstrakterna Holland - Tyskland för att slutligen stanna i Belgien.

Efter att ha tvättat upp en del kläder på morgonen och sen tagit en promenad runt i parken, for vi vidare vid 9-tiden. Solen sken, men det fanns kvar lite dis. Trots det känns allt otroligt mycket härligare! Tänk vad solstrålar kan göra med humöret. Vi har passerat många kanaler idag också. En del har fiffiga broöppnare, som den här.

Kor går ute och betar på ängarna. Det är gott om kor, både mjölkkor och köttdjur. Även får och getter och hästar finns i massor.

Dessutom finns många fina hus, både äldre (som första bilden) och nyare med vasstak.

Även idag träffade vi på ett spännande hus, som plötsligt växte fram bakom en invallning.

Här blev det dags för fikapaus. Sämre utsikt kan man ha.

På många ställen har vi passerat den här typen av vita blommor, som man nu håller på att slå av. Vet inte vad det kan vara.

Vi har åkt i gränstrakter och vi fick göra en sväng ini Tyskland igen för att så småningom ta oss över floden Rhen.

Vägarbete var det på bron, men vi har också stött på det vid ett par andra tillfällen och då har det blivit en extra sträcka, som vi inte räknat med. Men vi har å andra sidan fått se en hel del vackra landskap. Jag hade inte föreställt mig, att det var en sådan mängd, både små och stora kanaler, så långt in i landet.

Vi tog oss över floden Rhen vid Emmerich. Här var en livlig pråmtrafik. I förgrunden ligger nyslaget gräs i strängar. När vi kört över bron parkerade vi och gick tillbaka upp på bron. Det var varmt och skönt, ca 20 grader och strålande sol. Det var kul att titta ner på pråmarna, som fraktade allehanda ting.

När vi kom tillbaka till parkeringen skuttade en liten kanin framför våra fötter. Den hade precis klarat sig över vägen mellan alla bilar och så tryckte den i gräset.

Det märks att Halloween närmar sig, för det finns mycket dekorationer med pumpor av olika slag. På många ställen är de förstås till salu.

Överallt är det cyklande barn och ungdomar och förstås även äldre. Det verkar inte som om föräldrar skjutsar ungarna lika mycket, som hemma i Sverige. Ryggsäckar och sportbagar får plats i de stora cykelkorgarna.

Så kom vi då in i Belgien. Fotot är taget genom vindrutan, som så här på sen eftermiddag, har många insektsmärken. Det påminner om den sommar som gått!
I kväll har vi parkerat utanför en sportanläggning i Hasselt. Här finns möjlighet att tömma tankar, samt fylla på nytt vatten.

FREEDOMtravel sa...

I Hasselt har vi faktiskt varit - vi flög dit en gång för att gå på en stor konsert :) Men det var en mysig liten stad också. Vi bodde på ett fint hotell, shoppade lite och sen var de karneval i stan!

Så fina bilder från er färd söderut!
Rhen med sina flodpråmar är så fin tycker jag och när vi i Rüdesheim åkte vi en tur på floden också.
Fortsatt lycklig resa!

Margaretha Lillvik sa...

Vad skönt att ni har så bra resväder. Vi har bara varit in en liten bit in i Belgien och några ställplatser känner vi inte till. Här blir det än så länge campingar men de är inte så dyra som hemma. Kul att se lite bilder från Belgien.

Kors och Tvärs sa...

Så skönt tat den lilla kaninen klarade sej.
Fina bilder!

Belgien har en del grottor som är intressanta, vi besökte Grotte de Han, ett litet tips vi gärna delar med oss av hihi.

Husen i Belgien är härliga tycker vi, gillar både Holland o Belgien att cruisa runt i :-) Forts trevlig resa på er!