söndag 9 november 2014

Loredo - Figueira da Foz

Efter en natt med minimal sömn, då det var en nattklubb med högt musikläge framtill 04:30 i ena änden av parkeringen/ställplatsen vi stod på, så vaknade vi ändå till solsken.

Vi var parkerade i Loredo på dryga 200 m.ö.h. så solen fick pressa undan morgondimman. Vi for vidare väg N 106 och N 224.

Det här var små vackra serpentinvägar upp i bergen. Här måste man odla på terrasser i de branta sluttningarna.

Det tog lång tid innan dimma och dis gav vika, men jag tycker landskapet får en mjuk ton.

Kullar, odlingar och byar avlöste varandra ända tills vi kom in i

eukalyptusskogen. Lite suddig bild genom vindrutan, men visst är det en härlig färgskala! De vissnade ormbunkarna i sin rödbruna ton, de skira gulgröna och de mörkgröna nyanserna. Man har fällt en del träd, men de stora finns kvar för att stödja vägkanterna ner mot bråddjupen.

På vissa ställen kan jag se jättelångt. På andra ställen skulle jag kunna se väldigt djupt, men jag väljer ibland att inte titta. Håller mig istället lite ologiskt i stolssätet eller koncentrerar mig helt på kameran.

Vägens högsta punkt, 479 m.ö.h.

På vägen neråt träffar vi på både stenekar och korkekar.

Efter geoparken kommer vi ner till Santo António.

Sen fortsätter det att vara tätt mellan orterna igen.

En del orter klänger efter sluttningarna.

Det finns olika slags fordon!

På vissa ställen är markerna väldigt vattensjuka. Det kan ju tänkas att det här är en risodling, men jag är osäker.
Vi körde ut till semesterorten Figueira da Foz och parkerade på en stor parkering. Jag började snabbt med en sen lunch. Då knackade det på dörren. Utan förstod Hilding och Siv, som vi träffade i Santa Pola 2012.

Efter maten gick vi över till dem och deras hundar. Vi hade trevlig timmar tillsammans.

Vi bröt upp och jag hade kvällssamtalet med mamma och så gick vi hela strandpromenaden fram och tillbaka. Här finns förstås de typiska portugisiska trottoarerna!

På återvägen till Ellen stannade vi  vid en restaurang och delade på en Acorda de marisco. Det smakade bra.