fredag 7 november 2014

Miladoiro - Arcada

Idag blev det bara en kort biltur. Regnet och blåsten igår avtog vid 22-tiden och sen blev det en lugn natt. Vi kom i väg vid 8-tiden och åker söderut på väg N 550. Det är en vacker väg med mycket backar upp och ned. Några sträckor har 7% lutning. Det är ett tättbebyggt område, där byarna nästan avlöser varandra. På många tomter står det som små kapell, upphöjda på pelare.

Dörren är högt upp, utan trappa, så de kan inte besökas så ofta.

Vi kom till Pontevedra mitt i morgonrusningen. När vi tråcklat oss igenom stan, kändes det som om vi gjort ett dagsverke.

När vi körde över bron vid Arcada såg vi att det var ebb på G. Vi spejade efter en nedfart till stranden och såg en husbilsskylt. Dit åkte vid ned för att fika och promenera en stund. Här finns 8 platser för 8-9 meters bilar och 4 platser för 6 meters bilar, vatten och tömningsmöjligheter. Allt gratis.

Solen kom fram lite mer och morgondiset lättade. I bakgrunden syns motorvägsbron över viken/rias. Om du tittar noga ser du folk på det torrlagda. De plockar musslor och ostron.

Lite senare var det flera människor där.

Vi tog en promenad längs viken. Det är en relativt nygjort gångväg  fram till den här bron. Det finns flera uppfarter till Arcada och till grannorten.

Även här finns det många familje-kapell eller vad det kan vara. På vår rundtur handlar vi lite mat och så bestämmer vi oss för att stanna här.

Jag tvättar upp våra smutsiga kläder och det är bra torkväder. På boule-träffen i Westerqwarn fick vi tips av Kari o Leif om en torkställning, som placeras på "gargedörren", liksom att de satt upp en skena med draperi. Vi har härmat och är helnöjda! Tack för det tipset!!

Så småningom började magen kurra och vi gick upp till en av restaurangerna på stan. Till förrätt blev en tallrik med nykokta musslor, surdegsbakat rågbröd och vin/öl. Värden står i bakgrunden.

Huvudrätten blev en kokt gryta på Chorizo, sidfläsk, kyckling, lägg samt potatis och bladkål. Smakade jättegott! Mycket var det, och vi som inte brukar lämna någon mat, var tvungna att göra det.

Efter den myckna maten, var vi tvungna att ta strandpromenaden en gång till!

Solen dalade ner bakom bergen 17:50 och sen kommer mörkret ganska fort.
Vi har haft en skön dag med sol och moln om var annat. Dagstemperaturen har varit runt 18 grader, i solen lite mer.