söndag 28 december 2014

Exotiska frukter


Inför julen fanns det här en del ovanligare frukter, som vi köpte och har ätit.


Ramboutan har vi ätit någon gång tidigare. Det är lätt att dela frukten i en skåra, som går runt om frukten. Lite sött fruktkött


runt en rätt stor kärna eller mandel.


Det två röda frukterna med skaft är Tamarilho. Påminner om en syrligare tomat, men med fler och större kärnor och fastare fruktkött närmast det sega skalet.

Lite fast fruktkött kvar i skalet på Tamarilho.


Granadilha är en gul frukt. Ytterskalet plockar man bort och innanför finns en segare "skinnsäck",


som innesluter en massa fruktkärnor. De påminner lite om passionsfrukten, men har större och saftigare.


Så här se den tomma "skinnsäcken" ut.
De andra frukterna på fatet är Mango och en stor Persimon. De är ju mer kända hemma också.

Fler helgbilder hittar du hos Marit.

15 kommentarer:

Violen sa...

Läckert med exotiska frukter! Granadiha har jag aldrig smakat eller sett tidigare! Njut och ha det gott!
Önskar GOTT NYTT ÅR!

Stare Ström sa...

Spännande att prova lite annat!
Gott nytt år!

cissi sa...

Oj, vilka spännande frukter! Har faktiskt inte sett en enda av dem förut!
Ha en skön kväll!

Freja sa...

Förr om åren firade vi alltid nyår med min syrras familj och då brukade hon och jag handla hem alla olika exotiska frukter vi hittade och ha provsmakning! Så alla de där har vid olika tillfällen letat sig hem till mig. Omdömena på smaken blev lite olika i familjen...

HelenTh sa...

Spännande, mystiska frukter! Kul att prova!

Marit Johansson sa...

Har inte smakat på någon av dem, spännande..

Matts Torebring sa...

När vi var storhushållsgrossister på -80 & 90- talet, hade vi dessa frukter på lager, med något undantag kanske. God fortsättning

Lotta sa...

Spännande och kul att prova sånt man inte brukar äta!

Margaretha Lillvik sa...

Så många intressanta frukter. Tror inte jag har smakat någon av dessa.du beskriver. Kärnor i frukterna är inget jag gillar, håller mig till clementiner och bananer :)

juanna sa...

Det verkar ha varit en fruktig helg... o gott är det.

Anonym sa...

Har smakat en del av dom, man blir oftast positivt överaskad då vissa ser oläckra ut men inte är det :-)

Monica o Jacob sa...

Kul med lite nya frukter, den första påminner
mej om en av figurerna i mupparna.
GOTT NYTT ÅR

Rolle o Carina sa...

Oh va mycket godis det ser ut att vara!
De kanske botade min elaka förkylning :-)

Ha det gott....

Hanna sa...

Exotiska frukter är inte riktigt min grej, de ser ju nästan farliga ut ;-) Bra att du testade, för de är säkert goda och nyttiga. Önskar dig en god fortsättning!

Vår husbilsblogg sa...

Märkliga frukter, alla ser inte så goda ut. Provsmak är kanske inte så dumt.