fredag 19 december 2014

Julstädning


I morse hade vi julstädning av Ellen. Det gick ju fort mot en lägenhet! Det som tog lite längre tid, var att byta överdrag på stolarna. Våra jeansbakar gör att överdragsklädseln mörknar, men nu är det nytt och fräscht igen.
En kopp kaffe i solen och sen gick vi ner mot gamla stan. Vi stannade till vi restaurang Casa Madeira och bokade bord tills i morgon kväll. Då blir det Fado-musik (portugisisk blues) till middagen.


Efter att ha strosat runt i stan, blev det dags för lunch i solen. En immig öl var helt ok i väntan på revbensspjäll och kycklingfilé.


Vid terrassen höll man på att sätta upp belysning. Överallt ser man personer som krattar, klipper häckar eller gräsmattor och gör fint inför julhelgen och anstormningen av turister, främst engelsmän.
En del restauranger har öppnat nu, som varit stängda under någon/några månader.


Den här statyn har jag fotat tidigare, men jag tycker den är så fin att den får vara med en gång till. Jag tror i alla fall att det blev från en ny vinkel. Statyn finna på hemvägen från terrassen.


Minitåget med turister passerade oss. Vi tog en tur med det förra året. Blomman på balkongen i bakgrunden fascinerar mig. En kraftig stam och grönskan med blommor har bildat ett tak.
Väl hemma igen, satt vi utanför Ellen och lyssnade på böcker i solen. Jag lyssnar på Torgny Lindgrens norrländska stämma, när han läser "Klingsor".

Tidigare inlägg från Albufeira

7 kommentarer:

Rolle o Carina sa...

Fina bilder,mest gillas nog den immiga Ölen!

Ha det gott.....

BP sa...

Fado är ju sååååå fint att lyssna till. Vemodigt men ack så vackert.
Det är lite skillnad mellan Portugal och Spanien vad gäller julfirandet. De flesta restauranger på Costa Blanca stänger den 19 december och öppnar inte igen förrän en månad senare. Dessutom firas julen betydligt mindre utan julklapparna delas inte ut förrän på Trettondagen "Los Reyes".

Ingrid sa...

Vilken behändig julstädning, precis lagom tycker jag!
Ha en skön helg.
Kram, Ingrid

Mias Mix sa...

Skönt att inte behöva städa så mycket. Jag gör ingen extra städning bara för att det är jul. Det kan jag göra någon annan gång. Statyn är jättefin! Mysigt med belysning och lite julstämning trots att ni är i värmen.

Anki sa...

Snabbt fixat med städningen... skönt :)
trevligt med lite julpynt i omgivningarna också...
Ha det fortsatt gott!

Bosse och Gerd sa...

Fado är kultur på hög nivå, tycker vi, och instämmer i "BP´s" synpunkt här ovan:
"vemodigt men ack så vackert" !!!

Matts Torebring sa...

Det känns bara som att ni har så himla trevligt. Kram