fredag 27 februari 2015

Granada med Alhambra och Genarlife

I går när vi kom till Camping Reina Isabel, så hjälpte de oss att boka biljetter till Alhambra. I dag tog vi bussen in till centrala stan och gick till Plaza Isabel la Catolica. Därifrån tog vi en liten buss upp till Alhambra. Det gick smidigt. Vi hämtade ut biljetterna, som gällde först med start kl 14.00.

En del av anläggningen är gratis och där kan man strosa runt tills det blir insläpp. Vi tog oss först ner till den här byggnaden, Palacio de Carlos V, där det finns museum och utställningar.

Fyrkantig utvändigt, men rund inuti.

En tjur av det modernare slaget.

Vi tittade också på kyrkan, Santa Maria de la Alhambra. Där jobbade konservatorer på en annan bild. Petigt och kallt jobb. Mycket bladguld går åt!

Vi tittade också på badhuset, med en del bevarade kakelplattor.

Innan 14.00 hade vi hunnit med lunch och var redo för Generalife, nasridernas residens på landet. Nasrider kallades den sista islamiska dynastin i Spanien. Den grundades av Muhammad ibn Nasr 1237.
Fotot på Patio de la Acequia, en kringgärdad orientalisk trädgård byggd runt en lång damm där en rad vattenstrålar bildar vackra bågar.

Här finns vackert utsirade mönster och fin utsikt ner mot Alhambra och Granada. Trädgården är vacker med sina vattenspel, men också välklippta häckar och blommor.
Härifrån gick vi till Alcazaba, en av de äldre delarna av Alhambra, men också den militära delen.

Vi hade fin utsikt över Granada och den gamla stadsdelen  Albaicín. Alhambra, Generalife och Albaicín finns med på UNESCO´s världsarvslista sen 1984. Här kom vinden åt.

I centrum av gyttret av hus är katedralen.

Efter att ha köat en stund innan 16.00, blev vi insläppta i palatset. Den tid man fått hit är jätteviktig att passa, då man bara släpper in et visst antal personer varje halvtimme. Palatset uppfördes av Ismail I, Yusuf I och Muhammad V, kalifer under nasridernas styre i Granada 1237 - 1391. De förverkligade sin föreställning om paradiset på jorden. De använde enkla material som gips trä och kakel på ett mycket vackert sätt. Alhambra har fått förfalla och utsatts för plundring, men har genomgått omfattande restaureringar.

Exempel på konstfullt arbete!

Visst är det vackert?

Många bilder blev det även här.

Avslutar med en spegelbild från Palacio Partal. Vi fortsatte en stund i trädgården, innan vi åter tog bussen ner till centrum.

Vi behövde avsluta en vacker dag med mycket motion, ca 20 000 steg, och mycket intryck, med att njuta av en god middag. Först en tapas i väntan på

en riktigt god mixed paella!! Sen var det en promenad till bussen och så var vi strax åter på campingen.

Inte har ni det trådigt. Men du har täckjackan! Alhambra har vi kvar att kika på.
Fick inte Lennart någon mat?
Ha det båda nu bra
Nisse

Nu följer jag ju både er och Freedomtravel. Å ni har ju båda två varit i Granada och Alhambra. Har sett ett reportage om båda på BBC som var lysande. Freedomtravel tyckte att allt var överreklamerat (Peters Instagram http://ink361.com/app/users/ig-1225568277/freedomtravelnews/photos/ig-929219844970330306_1225568277), medan ni verkar ha lyckats perfekt.
Ja, ska väl åka dit själv och bilda mig en egen uppfattning... som troligen kommer att ligga närmare ert omdöme:-)

FREEDOMtravel sa...

Fina bilder ni fick från Alhambra! Vi tyckte att det var fint och intressant men hade hört så fantastiska omdömen så vi kanske hade väntat oss lite mer. Arkitekturen är ju fin, men väldigt lik allting i Marocko.

Unknown sa...

Hej!
Jätteroligt att följa er med nya fina bilder
Ha de bra
Lars och Inger

Birgitta Kärreman sa...

jag blir så sugen, dina bilder inspirerar verkligen ! Bra tips att ta in på camping och åka buss, det passar mig . Nästa vinter kan jag oxå få se Alhambra o Granada !

Så mycket fint ni får se på eran resa.
Ha det fortsatt bra

Jag har sagt det innan, jag säger det igen, ni är så otroligt kulturella och hittar så mycket sevärt. Kram

Dessan sa...

Ni får verkligen se en massa på er resa. Sen hittar ni så fina ställen också:) Ha det bra. Kram

amo sin blogg sa...

Eg ferierte mange år i Spania, men kom aldri så langt at det vart tur
til Alhamra.
Det angra eg på.

God søndag under Spanias sol.