tisdag 3 februari 2015

Promenader i Mertola

I går kväll regnade det en skur, men fortfarande är himlen väldigt mulen, även om man kan skymta lite blått till och från. Vi tog en promenad upp till rondellen, som vi körde ner i stan ifrån. Djuren som ingår i statyn, är de som jagas här i trakten d.v.s. hjort, vildsvin, harar och fågel.

Därifrån fortsatte vi gå utefter den väg vi kom in i stan. När vi kom till skylten utkikspunkt, knallade vi backen uppför. På toppen var den här byggnaden, som vi såg från borgen igår. Vet inte vad det varit, men vi förstod att frivilliga brandkåren varit med och rustat byggnaden.

Här uppifrån tog jag kort mot borgen och gamla kyrkogården, det vita i förgrunden. Det vita till vänster om borgen är kyrkan. Det bortre vattnet är floden Rio Guadiana. Det är 70 km vattenvägen hit från Vila Real St António.

Åt ett annat håll ser vi mer av det nyare Mertola. Till höger om där lastbilen står parkerad, finns en parkering och en grusplan, där det är marknad ibland. Där stod ett par husbilar parkerade i natt.

Vi gick ner till bron och fortsatte sen en väg utanför muren. Där fanns en stig ner mot vattnet och utefter den stigen växte det någon typ av Lavendel,

men också liljor, sådana som jag sökte i Alcoutim. De har precis börjat slå ut här.

Både här och där växer de här små blåa klockorna, som jag inte vet vad det är. Här har jag zoomat in dem. Mängden gör att det på håll ser riktigt blått ut!

Lite längre fram såg vi en blommande fikonkaktus. Inte så ofta jag sett dem blomma.

När vi kom ner till Rio Guadiana´s strand var där rester av vakttorn.

Det här  huset fick inte plats innanför muren, så man fick göra en stödkonstruktion utanför. Det gick åt väl så mycket byggnadsmaterial till stödkonstruktionen, som till huset. I bågarna under huset trivs duvor! Ett kuttrande, som säkert måste höras in i huset!

Så var vi strax åter vid ställplatsen igen. Då var vi 6 husbilar, men sen har det kommit ytterligare en husbil.

Andra promenaden gick upp till gamla stan och kyrkan. I går var den stängd, men idag var den öppen för besök.

Kyrkan är ovanlig på det sättet att man inte byggt om speciellt mycket sen den moriska epoken - islamsk moské. Här ovan kan man se dörrvalv från den moriska tiden. Man har bara satt trädörrar framför valven.

Takvalven är också typiska för en moské.

Tidigare inlägg från Mertola.

story sa...

Bilden med utsikten över alla de vita husen är helt fantastisk. Kolla gärna in min blogg där jag skriver korta, ibland mycket korta, micronoveller.

Ama de casa sa...

Ser mysigt ut även om vädret kunde ha varit bättre... Många fina lavendlar :-)

Tack för att ni visar oss platser dit vi aldrig kommer :-) Det var tydligt vad som skedde med moskéerna under morernas epok. Den blå klockblomman har vi i vår trädgård hemma, först betraktade jag den som ogräs för den är hemsk att ta i utan handskar. Inte planterad av mig, utan bara kommit till från någon granne, men den har fått vara kvar pga den fina blå nyansen ;-) Kram

Nu har jag läst ikapp eran resa och det är såå roligt att få följa er och med alla fina bilder som ni tar under resans gång. Det finns tydligen en del husbilsåkare även inåt landet och inte bara nere vid kusterna.
Kram Yvonné

Toppen sightseeing tur ala Elisabet:-)

Rolle o Carina sa...

Så mycket vackert ni får se på er resa söderut!

Ha det så gott......Kram

Jag förstår inte riktigt, hur ni hittar alla sevärda platser. Kram