måndag 23 februari 2015

Vi reser vidare

I går vid lunchtid lämnade vi Sanlúcar de Barrameda och fortsatte söderut utefter kusten via Chipiona. Utefter den första sträckan var det mycket grönsaks- och blomsterodlingar. Det var också en del plasttält.

Vi stannade för ett kaffestopp vid stranden Ballena. På vägen från stranden fotade jag de blommande "klöverblommorna" och"högarna" av kaktusar.

Vi körde in och tittade på Rota - en härlig sommarstad med mycket blommor även så här års. Innan infarten var det höga sanddyner. Här finns många hotell och restauranger.

Det finns en stor väl inhängnad flottbas i Rota, som man måste runda.

Vi fortsatte till El Puerto. Här borde vi kört runt staden, för många gator var avstängda på grund av karneval. Det blev lite svettigt under armarna, innan vi trasslat oss ut igen bland alla parkerade bilar.
Här vid kajkanten såg vi ändå husbilar, som valt att parkera.

En fin gammal stad, men vi kände att vi fått vårt behov av karneval var fyllt för i år.

På håll såg vi den nya bro man bygger till Cadiz.

Ett stort område runt Cadiz är våtmark med gamla saltbassänger.  Nu kantas de oanvända bassängerna av intensivt blommande "gul klöver".

Här närmar vi oss fyren vid Trafalgar. Ett tips är att inte åka ner dit med husbil. Det är rejält bökigt att vända. Vi vet!

Vi fortsatte vägen uppför och in i pinjeskogen, som är en nationalpark. Snart nog fann vi en parkering med restaurang, där vi stannade för natten. Koordinaterna dit är: N 36° 11'  37''  V 5° 59' 38''

Vi tog en tur i omgivningen och sög i oss doften av underbart blommande vita ginstbuskar. Vägen upp var kantade av vita buskar! De finns på bilden ovan, men det är svårt se att det är ginst.

När skymningen kom, hade de flesta personbilar åkt vidare och utsikten blev så här. Ytterligare två husbilar kom och parkerade för natten.
I morse när vi fortsatte resan genom nationalparken, kunde vi se att det fanns gott om andra parkeringsfickor, där det stod husbilar.

Här är vi på väg ner mot Barbate. En hamnstad med gammal fiskindustri. Vi såg en ankarkyrkogård, så vi förstår att de fångat tonfisk. I dag har molnen gått lågt över bergen och ibland lagt sig som en mössa.

Innan de runda skyltarna, fanns en parkeringficka på höger sida. Där stannade vi och fikade och kunde samtidigt titta på Atlantens vågor och höra dess sus eller snarare dån. Under tiden vi fikade  och jag gjorde ett blogginlägg från karnevalen, lättade det grå diset över Zahara de los Atunes.

Efter Zahara var det mängder med vindkraftverk, så här är tydligen ett riktigt blåshål. Gräset var intensivt grönt med gult inslag av blommor.

En gård belägen vid en vägkrök.

Mellan vindkraftverken är det boskapsskötsel som gäller. Här ett gäng svarta tjurar! Bara på det här fotot är det ett 60-tal vindkraftverk!

Även väg N 340 har en del vackra vyer.

Gibraltar såg vi bara så här på håll. Där gjorde vi ett besök 2013

Vi tankade gasol i utkanten av Algeciras innan vi tog väg A 405 till Castellar de la Frontera och ställplatsen med koordinaterna:  N 36° 16' 59,6''  V 5° 25' 17,6''. Här är plats för 15 husbilar, men inte längre än 8 meter. Servicestationen är till vänster i bild och allt är gratis. Nära till det lilla centrumet. Det är inte ok att ta ut stolar, men det finns en park tvärs över gatan med bänkar.

När vi tog vår eftermiddagspromenad, sa vi till varandra att det påminde om maj månad hemma. Lite svala vindar, men med blomdofter i näsborrarna.