tisdag 3 mars 2015

Granda - Huércal-Overa


I går lämnade vi den härliga staden Granada, som ligger vid foten av bergskedjan Sierra de la Nevada. Staden är utspridd med sina nästan 240 000 invånare, varav cirka 60.000 är studenter. Vistelsen här har slagit våra förväntningar. Alhambra och Generalife med sina parker, var vackra. Blomsterprakten var ju bara i sin början ännu, men är säkert storslagen sommartid. Jag har sett andra moriska palats i Marocko, Tunisien och Sevilla, som haft mer färgprakt, men med tanke på att Alhambras palats byggdes på 1200 - 1300-talet, tycker jag de är enorma! Väl så mycket som det storstilade, tilltalades vi av stadsdelen Albaicín och inte minst flamenco-kvällen!



Vi rundade Granada på ringvägen, men hade Sierra de la Nevada med oss ett tag till. Solen värmde och det var en del dis. Vi tog väg A 92. Vägstigningen började rätt så direkt.



Höjdpunkten var Puerto de la Mora med sina 1380 m.ö.h. Sen bar det iväg utför.



Så ändrar landskapet karaktär. Bakom alla skyltar visar sig Prado Negro.



Vi tog en kaffepaus med den här utsikten på 1100 m höjd, inte dumt! Några toppar i Sierra de la Nevada. Lägg också märke till vårsådden, som grönskar fint.



Senare kom vi till Sierra de la Baza. På de här höjderna är det endast ett fåtal mandelträd, som blommar.



Vi fortsatte A 334 och fick så småningom vindkraftverk i synfältet.  Jag tycker de är dekorativa och häftiga i sin rörelse. Jag minns att när jag såg mitt första stora vindkraftverk på Gotland, tyckte jag det var hemskt och att det förstörde naturen. Men jag är inte sämre än jag kan ändra mig!



Nere på lägre höjd träffar vi åter på de vackert blommande mandelträden. De silvergröna olivträden finns förstås också.



Etappmålet var Huércal-Overa. På ställplatsen var ett gäng svenska husbilar. Det hade varit boule-turnering i helgen och en del var kvar och njöt i värmen. I går var första riktigt varma dagen, då vi gärna satt i skuggan.
Koordinater hit: N 37° 23' 50''  V 1° 56' 48''



Klockan 18.00 samlades vi till gemensam måltid. Vi hade halvfaste-dag och höll oss till vattenflaskan.

Tidigare inlägg från Granada.

7 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!

Roligt med fina bilder igen, ser mysigt ut när ni dukar långbord och umgås.

Ha de bra!
Lars och Inger

Anonym sa...

Passar bra med långbord och umgås i detta vädret.
Finna bilder som vanligt.
Må bra
Nisse

Anki sa...

Ser härligt ut! Vackra bilder... som alltid!
Mysigt med långbord och skönt väder!
Ha det gott!

Matts Torebring sa...

Jag tycker också om vindkraftverken, så rent och inga utsläpp. I Sverige tror jag det är mycket avundsjuka, som skapar motståndet mot vindkraft. Det är inte bra om grannen tjänar pengar och inte jag. Kram

ulla laiho sa...

Blommande mandelträdsskogar är mycket vackrare, tystare och snällare mot naturen än vindkraftverksskogar.

Det märks på alla dina bilder att du är konstnärlig - det blir porträtt på vyer, byggnader, inredningar, maträtter. Det är alltid trevligt att få följa med på era resor så här framför PC:n.

Frank Kristiansen sa...

mange fine bilder ni har & så fikk vi vara med en plass vi inte har vert før.Det er betre med vindkraftverksskogar. eller Atomkraft som forurenser.. fin stelplass ni kom til den har vi inte besøkt så takker for kordinater den er sparat til neste vinterseong

Anonym sa...

A334:an botade dig (m a s på vindkraftverken) jag botades på vägen mellan L A, Californien, USA och Phoenix, Arizona). Rätt miljö o naturomgivningar spelar verkligen roll. Mänskligheten kräver ju energi o vetenskapen har gett oss denna acceptabla lösning :-) Övertygad om att nya lösningar kommer som stör horisonten mindre. Good is enough right now ;-)