onsdag 4 mars 2015

Huércal-Overa - Playa Quitapellejos - Playa La Higuerica


I dag blev det en kort tur på ca 60 km.


Vi hade en solig morgon i Huércal-Overa. Sen åkte vi in i dimman, när vi tog väg A7 söderut. Dimman bidrog till de blånande bergen.


Vi fortsatte A 332 och några mindre vägar ner till Playa Quitapellejos. Där stod massor med bilar och vi stannade för att ta en fika-paus. Brödbilen kom och jag hann att handla, samt att vi började dricka kaffe, när Guardia Civil kom. När jag tog det här kortet hade redan många husbilar åkt.
Vi fick propåer om att flytta oss. Vi fick stå kvar längre in på stranden, som de återstående bilarna, men fick inte vara kvar för att sova här. Om jag förstod spanskan rätt, var vi tvungna att lämna Almeria-provinsen om vi ville fricampa. Ellen blev fotad. Vi drack vårt kaffe och så for vi norrut efter väg A 7107.


Dimman hängde i, så vi missade en del av den fina utsikten, men samtidigt träder kullarna fram på ett magiskt sätt i det grå.


Snyggt, eller hur?


Vid varje strand, stod husbilar. Vi valde att komma in i Murcia-regionen och åkte ner till Playa La Higuerica.


Koordinaterna hit är: N 37° 22' 48,5''  V 1° 37' 37,4''. Solen vill inte bryta igenom helt på hela dagen, men vi har haft det varmt och skönt.


Vi har tagit ett par promenader under dagen, bl.a. till grann-stranden, Playa La Carolina. Där träffade vi på en del svenskar. Det finns mycket grottor i bergen. Vi passar på att kolla några lite närmare. Förmodligen har fiskare haft redskap här och att de kunnat övernatta i skydd. Grottorna var inte så djupa, men det var små rum. Tankarna går till "Sagan om ringen".


Jag fotade en del blommor. Visst måste den här skönheten vara en slags maskros? Bladen är slående lika.

6 kommentarer:

Stare Ström sa...

Vilken vacker väg ni har åkt!

Stare Ström sa...

Glömde: jag tror att din blomma är någon slags skäggfibbla, Tolpis barbata.

Husbilen-Ellen sa...

Tack, då blev det ny kunskap i dag också! Elisabeth

BP sa...

Dina dimmiga bilder är inte alls helt fel måste jag säga. Konstigt dock att Guardia Civil inte lät er vara kvar. Tycker de och näringsidkarna i byn borde vara tacksamma att ha turister där som ju faktiskt spenderar pengar där. Konstigt!

JoY sa...

Det är fint med de dimmiga bilderna. Fast om jag hade varit på plats och åkt där skulle jag nog helst velat varit utan dimman!
Kram Yvonné

Vår husbilsblogg sa...

Poliserna har förmodligen en hel del att göra med att mota bort husbilar. Vi får hoppas att de som bestämmer kommer på andra lösningar som underlättar och förbättrar för gästande husbilsturister.