lördag 14 mars 2015

Sittensen, nordöst om Bremen - Horsens, Danmark

Resan fortsatte på motorväg norrut. Men innan jag skriver om dagen idag,

så lägger jag ut en bild från gårdagens kväll. Vi besökte Landgasthof Oehr och åt en otroligt god måltid. En av resans måltids-höjdpunkter! Vi startade med en krämig soppa  och sen en gratinerad schnitzel med champinjoner och hollandaisesås med råstekt potatis och en salladstallrik. Mörk öl smakade utmärkt till. Sen avslutade vi med husets Pannacotta. Vi åt sakta och länge, som du kan förstå av portionsstorleken! Vi fick dessutom en jättebra service! En restaurang vi verkligen kan rekommendera och dessutom bara några minuters promenad från ställplatsen.

På förmiddagen åkte vi A1 och sen A7 förbi Hamburg, som är en stor hamnstad med många kranar och mängder av containrar. Plötsligt kom ett flygplan som var på väg att landa. Snudd på att jag duckade.

Även idag har det varit mycket vägarbeten, men lite mindre trafik och framför allt färre långtradare, så idag har jag också haft ett chaufförspass.

Hela dagen har varit mulen och grå, som lägst 3° i morse och som högst 12° och nu 5° och med lite vind. När vi handlade igår fick en bukett påskliljor följa med hem till Ellen. Den piggar upp i gråvädret.

Innan gränsen till Danmark gjorde vi ett stopp vid Scandinavian Park.

När vi handlat färdigt blev det varsin bamsekorv med alla tillbehör. Lennart håller faktiskt min korv, när jag tog kortet, så han åt bara en! Men även han blev rejält mätt!

Gränsflaggningen var välkomnande! Vi kör E 45 norrut.

Vi svängde av från motorvägen och åkte till Horsens.

Vi chansade och det fanns en ställplats i småbåtshamnen. Här finns full service, även med toaletter och varmt duschrum och tvättmaskin. Koordinaterna är: N 55° 51' 27,2''  E 9° 52' 23,2''. Kostnaden är 150 DKr, kortbetalning.

Vi betalade och tog så en promenad upp i stan. Vi kom till en park med tusentals blommande krokusar! Jag har aldrig sett så många på en gång tidigare.

På en höjd i parken låg en vacker byggnad med en spännande staty i förgrunden. Vi gick närmare och konstaterade att det var stadens konstmuseum.
Konstverket heter "Menneske muren" och skapades av konstnären Bjørn Nørgaard till en stor nordisk utställning 1982 på Guggenheim museet i New York. Det turnerade runt i USA och placerades framför konstmuseet i Horsens i samband med en stor utställning av Bjørn Nørgaar, 2010. Här skulle jag vilja vara när museet är öppet. Ännu ett ställe att besöka i framtiden!

Værket "Menneskemuren" er genopført foran museet og syner med sine 14,5 gange 5,3 meter virkelig af noget. Figurerne, der befolker monumentet, rummer mange referencer til den internationale kulturhistorie og samler samtidig centrale temaer i Bjørn Nørgaards produktion. Værket blev i 1982 skabt til en stor nordisk udstilling på Guggenheim Museum i New York og turnerede efterfølgende rundt i store dele af USA.
 Så avslutar jag med en typisk danskt foto. Cykelparkering utanför husingångarna!
När vi kom tillbaka till Ellen var det mörkt.

Dom krokusarna var härliga! Tack. /Erik

Jan Augustsson sa...

Vad roligt. Vi hamnade också i Sittensen, för ett par år sedan på väg söderut. Åt den där fantastiska schnitzeln. Makalöst god. Tack för att vi fått möjligheten att följa er resa i Portugal/Spanien under vintern. Hoppas vi ses därute.

Unknown sa...

Ett säkert vårtecken?! Husbilarna rullar norrut genom Europa?!

Birgitta Kärreman sa...

Vill tacka så mycket för att jag även detta år fått följa er övervintringsresa. Underbara bilder och massor av tipps på ställplatser. Kanske ses vi någonstans nästa vinter !

Vilken park och vilka blommor. Ha det gott

Fantastiskt vackert med krokusarna, våra små har precis börjat visa en strimla av gult.

Ja en sådan "krokusmatta" har jag då heller aldrig sett. I år har jag inte sett en enda krokus irl än om jag tänker efter - vi ligger lite efter här...
Gillar även skulpturerna vid Konstmuseet - fräckt!
Å den tyska måltiden - ja, det är ju Tyskland det. Allt i matväg är liksom några storlekar större än här hemma om man säger så:-)

Aha, den ställplatsen har vi också varit på sommaren 2013 för att träffa våra Dk vänner som också övervintrar i Sp :-) Fantastiskt så mycket krokusar i gräsplanen :-)

Unknown sa...

takk for at vi fikk følge med på era vinteresa med mange fantastiske bilder som ni alltid har. håppas det går bra med era mamma så må ni ha en fin tur hem kram från oss