fredag 27 mars 2015

Vinterresan 2014 -15, del I

Under vår vinterresa 2014 - 15 åkte vi  10 300 km. Det inkluderar färjan Varberg - Grenå t.o.r. Ta bort den och Ellen har rullat i ca 10 000 km.
Jag summerar resan i några etapper.

1:a etappen blir till Portugals norra gräns.

Vi startade i gråväder och kallare luft.Vi kände att november nalkades med stormsteg. Vi åkte till Varberg och tog färjan över till Grenå. Vi valde morgonturen och fortsatte på danska sidan ner till Flensburg, där vi övernattade på ställplatsen. Sen for vi sydväst och tog färja över floderna Elbe och Weser. De tre färjeturerna kostade oss 1190 kr. Längd och vikt påverkar priset. Ellen är 7,93 lång och vikten är 4,5 ton.

Så småningom kom vi till staden Hardenberg, med en trevlig ställplats och det här spännande huset.

I slutet av oktober var det många som tog upp betor, som sen låg i stora högar, men det var också många traktorer ute på vägarna.

När vi kom ner i Frankrike tittade vi på några krigskyrkogårdar.

Gisors och den här stadsporten kommer jag alltid att minnas, för då körde jag! 4 m höjd var ju inget bekymmer, men 250 cm bredd kändes trångt, men speglarna var intakta! Det stärkte självförtroendet.

Nonancourt, var en liten gullig stad med många sneda korsvirkeshus och en bra ställplats.

Villandry, med ställplats nära Chateau de Villandry, var en av resans höjdpunkter. Parken var otroligt vacker, med sina olika avdelningar. Här hade vi blå himmel och sommarvärme!

Vi fortsatte genom vindistrikt med många, många vinrankor, som gulnat i höstfärger!

Vi kommer in i norra Spanien och ett helt annat landskap. Vi följer pilgrimsleden västerut. Här med fina höjder.

Även i början av november, var det många pilgrimer på vandring vid sidan av vägen.

Spanska högplatån visade oss många vackra vyer i jordfärger!

Bergen vid Pancorbo var spännande.

Astorga är ett "måste" med sin katedral, men främst Biskopsbostaden, som ritades av Antoni Gaudi och som är ett museum.

Mycket låga moln, men också snöklädda vackra berg.

Men så var det också timmar och dagar med riktigt blå himmel, som här i Ponferrada, när vi tittade på en riddarborg.

I Lugo gick vi rund stadsmuren, som är ett världsarv på UNESCO´s lisa. Här fanns en nära och bra ställplats.

I Santiago de Compostela, vandrade vi runt en hel del. Här gick jag uppför trappan vid altaret i katedralen. Många har gått här före mig!!

Det här var vår utsikt från ställplatsen i Arcade. En ort med bra gångstråk och många restauranger.

Del II kommer en annan dag.