lördag 23 maj 2015

Färgargården


På förmiddagen tog vi en promenad till Färgargården, där det var marknad. Här är kastanjerna fortfarande i full blom.


Även häggen blommar och doftar gott!


Vi startade med en tur till Rhododendrondalen. Blomsterprakten är enorm!


Det var en guidad tur, där en av männen som varit med och anlagt rabatterna berättade om olika sorter och hybrider.


En del buskar börjar vara överblommade.


Andra lyser fint i solen!


Visst är teckningarna vackra!


Så till avslut blir det gula blommor med fina teckningar i rött!


Vi gick tillbaka till Färgargården och trängseln runt de olika stånden med blomplantor och annat.


Där de sålde honung, fanns ett "visningsfönster" med vaxkakor och bin.


Så var det dags för 11-kaffe med en var sin bit morotskaka! Smakade bra, även om vi hamnade vid ett bord i skuggan.


Det var mycket folk i rörelse mellan stånden. Många bar påsar med plantor av olika slag. Vi köpte sånt som så småningom hamnade i munnen.


Jag beundrade de vackra lingarnerna, men jag vet inte vad jag skulle göra av dem, så de blev kvar till någon annan kund.


När vi kom tillbaka in i stan såg vi parhästar som drog en vagn. Vi skyndade efter och fick de norska Döle-hästarna på bild. På gamla torget var det loppis. Där borde jag ha stått för att avyttra en del saker. Men det känns smidigare att låta Erikshjälpen få grejorna i stället.

2 kommentarer:

Matts Torebring sa...

Oj, vilken blomsterprakt. Ha det gott

BP sa...

Betydligt roligare hos dig i Norrköping än hos mig i Täby kan jag säga - skillnad som dag oh natt för att vara helt ärlig...