lördag 16 maj 2015

Husbilsklubben - Åbackarna - Industrilandskapet med utställning - hällristningar

I går em hade Lennart och jag ett pass vid informationsdisken. Så blev det en stund i husbilen innan det blev gemensam middag i Himmelstalundshallen.

Där förevigades bloggkompisarna Dessan, Elisabeth och Yvonne med en mängd matgäster i bakgrunden. Senare blev det dans till Max Rogers orkester.

Dagen i dag började med sol. Dessan och Kjell äter frukost utanför nya husbilen.

Senare tog vi en promenad längs Åbackarna in till Industrilandskapet. Blodbokens blad börjar ta färg.

Vid Rhododendrondalen blev det en närbild på en "klocka".

Industrilandskapet visade sig från en vacker sida.

Vi stannade till i Värmekyrkan och tittade på utställningen "NASA a human adventure". Det ären av världens största vandringsutställningar, som baseras på framstegen inom rymdforskningen. Den innehåller många betydelsefulla föremål från både USA och Sovjetunionens rymdprogram som t.ex. rymdfarkoster, rymddräkter och matförpackningar.

Jag tycker risken för Klaustrofobi skulle vara överhängande i en sån liten kapsel. Trångt, trångt, men kul att se. Utställningen håller på till 30 augusti.

Kjell blev inspirerad att testa en "rymdhjälm"!

Därefter var det skönt för ben och ryggar att sitta ner med en kopp kaffe och kaka på fiket vid Arbetets museum. Det smakade gott!

På tillbakavägen gick vi via Folkparken, på andra sidan Motala Ström. Syrenerna har börjat slå ut!

Vi gjorde en avstickare och tittade på hällristningarna vid Himmelstalund. De är från bronsåldern.

Det fanns gott om vackra styvmorsvioler!

Åt ett annat håll växte massor med mandelblom.

Hundkexen har också börjat blomma! Efter all ögonfröjd gick vi till respektive husbil för att vila en stund. Vi missade årsmötesförhandlingarna, men jag tror det blev ett bra val även utan oss.

Inger och Jerry hade varit med på förhandlingarna, men kom in en stund på väg hem till sin husbil. Kort kom jag på att fota först då de gick ifrån oss, men bättre sent ..... Det är så trevligt att träffa alla vänner - gamla och nya!!
I kväll väntar åter en gemensam middag och senare dans med Max Rogers orkester.