söndag 3 maj 2015

Vinterresan 2014 - 15, del IV

Vår vinterresa 2014 - 15.

Så är det dags för fjärde och sista etappen av vår vinterresa 2014 - 15. Det har dröjt ett tag, då vardagen har kommit emellan.

Gränsen mellan Spanien och Frankrike och dess monument passerade vi den 9:e mars. Vi körde inte långt innan vi hittade nattparkering vid St André.

Jag trodde först det var mimosa som blommande, men det var akasior med sina små guldgula bollar.

Magnoliorna blommade också. Först nu blommar magnoliorna i Norrköping, så visst är det skillnad på klimatzoner!

Vi lämnade Pyrinéerna bakom oss och for motorväg A9 mot Narbonne och vid Béziers gick vi på A 75.

Vi åkt genom grönskande landskap, vinstockar och ett och annat blommande mandelträd.

Det här är för mig en typisk fransk vy. Det sandfärgade huset, på en kulle omgivet av vinstockar.

A 75:an leder oss in i ett bergigt och vackert landskap. Samtidigt gömde sig solen bakom moln.

Men som tur var kom den fram då och då. Vi hade bråttom hem, då min mamma blivit sämre, så det blev mest kort genom Ellens rutor.

Så småningom kom vi fram till Millau och den höga viadukten.

Det är ett mäktigt bygge. Som tur var blåste det inte hårda sidvindar, så vi kunde köra över.

Vi tog ett längre lunch- och promenaduppehåll vid Séverac-le-Château. Det var en trevlig rastplats med beskrivning om hur fåraherdar kunde ha det på den här höjden, 1036 m.ö.h.

Sen bar det utför i ca 11 km med en 6 %-ig lutning. Det fanns ett antal avfartsramper om bromsarna skulle sluta fungera. De gällde förstås att motorbromsa!

På håll såg vi en del snö på högplatån.

Vi stannade för natten på ställplatsen i Pérignat-lès Sarliève, en förort till Clermont-Ferrad. Det var en charmig ort med många gamla hus. Vi fortsatte sen betalväg A71 mot Paris.

Vi tog sen väg D 2009 norrut och kommer sen in på N 7 och rundade Nevers innan det blev betalväg igen, A77. Vi åkte genom jordbruks- och boskapsmark. Det blir en snabbkik på Världsarvet Fontainebleau.

Nattläger blev på ställplatsen i St Cyr-Sur-Morin. Det var skönt att promenera runt i byn och få sträcka på benen.

När vi vaknade på morgonen 12:e mars var det frost i gräset. Solens strålar smälte bort det vita och vi fortsatte betalvägen A 4. Vi fortsatte till Reims och sen E 4.

En bra rastplats fanns vid vildsvinet, innan vi gav oss in i Ardennerna och Belgien.

Vi passerade skylten till orten Spa, men ett besök där får anstå till en annan gång.

Vi tog oss över gränsen till Tyskland och svängde av från motorvägen  och stannade i Roetgen. Nästa morgon var det åter frost i gräset. Här runt en del stridsvagnshinder.

Vi följde sen motorväg A1 genom ett trafiktätt Ruhrområde ända till Sittensen, där vi stannade för natten. Vi passade på att äta en god middag på  Landgasthof Oehr.

Det var en hel del vägarbeten under resan, men det flöt på bra.

Dansk-tyska gränsen passerar vi i trakten av Flensburg. Vi gjorde ett inköpsstopp, innan vi fortsatte E 45 norrut.

Vi stannade för natten på ställplatsen i Horsens. Vi tog en kvällspromenad och fick se dessa underbara krokus i parken vid konstmuseet.

Den 15 mars gjorde vi en avstickare förbi Ebentoft och Dråby på väg till Grenå. Vi for med färja från Grenå till Varberg.

Första natten i Sverige igen stod vi på parkeringen vid Grimeton. Vi fortsatte sen  hemåt Östergötland

med slätt och fina röda hus!! Vi var på resa 141022 - 150316.

Vi har fått ett antal frågor om kostnader och svaren följer här:
På hemresan blev det en del motorvägar. De som kostade var i Frankrike, 808 SEK inkl. Millau-viadukten. Totalt betalade vi 1402 SEK för motorvägar i Spanien och Frankrike. Vi brukar inte åka betalvägar, men vi hade bråttom hem eftersom min mamma var dålig. Som tur var piggnade hon till när vi kom hem.
Färjorna Varberg - Grenå t.o.r. kostade 1068kr. Då förbokade vi inte, så priset kan bli lägre om man gör det. För båda dessa punkter gäller att vår bil är 7, 93 m och väger 4,5 ton.
Vi åkte 10 300 km under vår vinterresa. Då inkluderas färjerutterna. Dieselpriset har varierat, men är betydligt lägre än i Sverige.
Vi lever billigare i husbilen. Vi lagar de flesta måltider, men äter en del ute, liksom vi frossar i gott bröd. Då är det att tänka på att vi bara några få nätter stått på campingar.Vi använder husbilens faciliteter och står gärna på ställplatser eller fricampar när det är möjligt.

Tack alla ni som följt vår resa via bloggen!