lördag 4 juli 2015

Jädraudden - Ockelbo - Kilafors - Bollnäs - Delsbo - Hassela - Svartvik

Med lite fantasi blev vår resa idag en uppnäst kvinnoprofil.

Vi åkte ifrån vår nattparkering vid Jädraudden, där vi hade den här utsikten. Vattennära och svalkande vindar, som dämpade värmen något.

Överallt var vägkanterna fyllda av blommande Lupiner.

Vid Holmsveden tog vi en promenadpaus. De flesta husen stod öde och tåget for förbi. Det fanns ett loppis och vändplan för bussar.

Hälsingland är vackert med sina röda gårdar och lador. Här är inget stort skrytbygge, som det annars finns gott om. En del av dem har blivit med på UNESCO´s Världsarvslista. Det har vi tittat på tidigare år.

Vid Ockelbo gick vi på "Tidernas väg", men strax efter Arbrå lämnade vi den för en mindre väg mot Delsbo. Där passade vi på att handla.

Nästa stopp var vid Bjuråker och Bror Erics försäljningsställe. Tyvärr avled han 2013, så det är de alster som fortfarande finns kvar, som är till försäljning. Det finns förstås tryck av olika slag att köpa. Vi är glade över de tavlor vi har sen tidigare. Idag blev det bara två par örhängen.

Jag gillar hans tavlor från trakten med inslag av mytiska väsen.

Så småningom kom vi till Svartvik, ett gammalt industri och varvsområde, som Sundsvallskommun sanerat och gjort till minnesplats av Sundsvallsstrejken. Vid sidan av finns gränsplaner, med möjlighet att ställa upp husbilar. Koordinater hit: N 62° 19' 17,9''  E 17° 22' 15''.

Vi gick en runda i området och träffade bland andra Gunnel och Bo från Kvissleby, som är vana Spanienresenärer på vinterhalvåret. Deras favoritställe är Bahia i Santa Pola.

Vi träffade också husbilsvännerna Curt och Anki från Portugal, som skaffat ny husbil.

Efter en lång prat-runda, kom det lite moln och Lennart tog fram grillen. Mitt på dagen orkade vi inte äta. Först vid 20:30 blev det mat. Kan lova att det smakade bra.

Vid 23:30 var det mycket husbilar och husvagnar. Det var också många som stod eller satt och metade strömming.

Hasse med bilen "LATADAR" fick bra med napp. Hustru Eva tog en tur med hunden.

Hasse delade generöst med sig av fiskarna. Strax före midnatt hade jag rensat färdigt. Dagens middag är given!! Som lägst i natt har vi haft 22 grader. Någon sa att Sundsvall hade varmast i landet i går med 34 grader.