måndag 13 juli 2015

Lysekil - Orust - Tjörn - Lilla Edet

Efter Lysekil åkte vi färja

över Gullmarn.

Sen blev det ännu en färja till Flatön - en smal men vacker väg. Vi åkte förbi "handelsman Flink" och

bron över till Malö.

Så blev det ytterligare en färja över till Orust.

Vi åkte hem till Siw och Leif, där vi parkerade husbilen. Efter kaffe tog vi en promenad ner till vattnet och badplatsen.

Ett vacker roskvist förgyllde bordet medan vi åt och spelade Sequence under kvällen. Stort tack!

I dag tog vi en tur till Göksäter - Orust's eget Ullared. Vi handlade och sen fortsatte vi vår resa mot Tjörn.

Vid Stigfjordens naturreservat hade vi lunchpaus med en vidunderlig utsikt.

Vi åkte sen till Skärhamn och hälsade på Eva och David. Vi fick chansen att beundra "lillprinsen" och njuta några timmar där.

Resan gick sen vidare till Lilla Edet, där vi parkerat för natten och sen tittat på slussar mm. Här är resterna av Sveriges första sluss från 1580-talet.

Här fanns också en vattenturbinskovel uppställd som minne av en ny epok i vattenkraftens historia. I bakgrunden finns "Lawaczeck löphjul", som väger 43 ton. Det demonterades 1985 efter att ha varit i drift sedan 1926. Varje dag, någon ny kunskap!

Även om vattnet ser lugnt ut, så rör det sig med en väldig fart.

Innan vi gick in i Ellen, så testade vi träningsredskapen, som finns i parken nära där vi står.
Koordinaterna hit är: N 58° 8' 15,5''  E 12° 6' 59,8''

I parken finns en liten damm med vita näckrosor.

Rolle o Carina sa...

Vackra bilder från ett vackert landskap!
Vi var där för några år sen!

Ha det gott o njut...

Medans jag har jobbat har ni förflyttat er till andra sidan Sverige, har nu läst i kapp. Västkusten har många fina ställen att besöka. Så fint det blev när Lennart fotade panoramakortet.

Nils Ake Hansson sa...

Lilla Edet har vi passerat och även stannat till många gånger. På kondiset hade de räkmackor ned mycket räkor på och billigt. Så där har vi fikat några gånger. Linn vår dotter bodde någon mil längre upp några år i Utby Hjärtum.
Ha det bra
Nisse & Birgitta

Margaretha Lillvik sa...

Sverige på sommare (när det inte regnar) är fantastiskt. Vill inte åka utomlands den här årstiden. Just nu kommit från de småländska skogarna.