torsdag 9 juli 2015

Östra Ämtervik - Strömstad

I morse vaknade vi återigen till regnskurar. Vi bestämde oss för att fortsätta söderut.

Vägen längs Frykensjön var vacker. Här växte fingerborgsblommor i vägkanten. I bakgrunden en lada som säckat.
Regnskurar avlöste varandra på resan förbi Grums, Säffle och till Åmål. Vi var sugna på Bluesfestivalen i Åmål, men inte på det intensiva regnande, så vi fortsatte västerut.

Vi åkte förbi Bengtsfors och Ed, orter som vi utforskade 2013, och kom så småningom till Norge.

Det blev en smal väg tillbaka mot Sverige.

I de senaste bilderna var det solen som gav blänk i rutan och fotona.

Vi parkerade på Norra ställplatsen med koordinaterna: N 58° 57' 5,7''  E 11° 10' 26,5''
Kostnaden är 40 kr/dygn och då finns tillgång till vatten och toatömning. Dessutom servar kommunen med gratis buss ner till centrum! Vi tog inte bussen utan tog en välbehövlig promenad.
Här fotade jag en vacker norsk segelbåt.

En katamaran var på väg in från Koster. De öarna besökte vi vid ett tidigare tillfälle, då vi var här, så nu hoppar vi den utflykten.

Ett konstverk av stora stenblock med kallbadhuset i bakgrunden.

Det var många båtar vid hamnen och rätt mycket rörelse i stan. Vi promenerade tillbaka till ställplatsen. Det var inte så långt, ca 1½ km. Det kom mer och mer husbilar hit och nu hålls inte 4- meters gränserna längre.