måndag 20 juli 2015

Vår sommarresa 150701 -16

Här kommer en summering av vår resa under tiden 150701 - 16.
Vi hade behov av lite omväxling och bestämde oss för att åka norrut. Ett delmål skulle bli Sundsvall, men vi ville inte åka E4.

Så vi körde en inlandsväg uppåt och passerade min gamla studieort Örebro.

Första övernattningen blev i vackra Nora, där det var marknadsdagar.

Färden fortsatte dagen därpå via "Tre sjöars väg", som är jättevacker. Det blev ju inte sämre av att solen lyste över oss.

Vi åkte en del genom Dalarna och stannade för natten vid en vacker sjö vid Jädraudden. Där träffade vi några med husvagn, som brukade vara där. De berättade bl.a. om att skogarna innehöll en del björnar, men att de var svåra att få se.

Resan gick vidare mot Sundsvall. Vi stannade vid Svartvik. Där hade vi tur  med att strömmingen gick till och att Hasse "Latadar" var generös och delade med sig av det nyfångade! Här rensar jag strömming strax före midnatt! Fisken höll sig bra i frysen till dagen därpå och då blev det en god middag.

Nästa två dagar gjorde vi Sundsvall med omnejd. Solen och SM-veckan gjorde att det blev alla tiders dagar med nya upplevelser för oss. Därtill träffade vi Lennarts kusin Birgitta med maken Göran och hade en skön grillkväll med dem.

Vi hade en tanke om att åka runt i Jämtland. Vädret var grått, men vi gjorde ett besök på Flataklocken, Sveriges geografiska mittpunkt.

Sikten var begränsad och det regnade på håll.

Vi kollade in väderleksutsikterna framåt och ändrade resplanerna. Vi drog oss lite söderöver och stannade för natten vid Ytterhogdal.

Det regnade under natten, men höll sen tätt under dagen.

Nästa nattläger blev i Nusnäs och då var solen åter framme.

Efter Dalarna kom vi in i Värmland och tog oss till Östra Ämtervik och Selma Lagerlöfs gravplats. Under dagen hade det varit grått och det kom även några stänk. Här stannade vi på ställplaten över natten.

Vi åkte vidare längs Frykensjöarna och fick se många vackra fingerborgsblommor.

Vi tog en kort tur in i Norge för att snedda till Strömstad.

Här fick vi ett par sköna och soliga dagar. Vi parkerade på Norra långtidsparkeringen. Därifrån fanns servicen med bussar in till stan.

Färden gick vidare till en annan sommarstad, nämligen Fjällbacka.

Lennart klättrade upp på berget och tog fina panoramabilder medan jag höll ställningen vid kajen.

Vi hade en del ytterligare stopp innan vi kom till Lysekil och ställplatsen där. På kvällen blev det besök i Havets Hus.

Dagen därpå blev det en del färjor innan vi kommer till

Siw och Leif på Orust. Vi hade en trevlig eftermiddag och kväll hos dem innan vi dagen därpå fortsatte mot Tjörn.

Vi  hade ett matuppehåll vid Stigfjorden innan vi hälsade på vänner i Skärhamn.

Efter pratstund över en kaffemugg fortsatte vi till Lilla Edet, där vi övernattade.

En rätt så mulen gårdag övergick till att den blå himlen åter syntes när vi reste österut.

Kvällens stopp blev vid Försjön och där fick vi i en fin kväll.

En sen kvällspromenad gick till det spännande Korpberget. Fascinerande hur stenblocken kunde balansera varandra!

Dagen därpå hade vi en härlig dag på Astrid Lindgrens Värld tillsammans med Anna och hennes familj!

När parken stängde för dagen strax efter 18 åkte vi vidare till Kisa och Tolvmannabacken, där vi sov gott. Dagen därpå tog vi en promenad i Föllingsö odlingslandskap innan vi reste hem igen.
Det var en riktigt trevlig tur med många positiva möten!!
Resan blev ungefär 240 mil lång.

Vår husbilsblogg sa...

Sverige är bara så vackert på sommaren, det finns så mycket att se och uppleva. Oj vad jag gillar sommaren.

FREEDOMtravel sa...

Vilken fin resa - ni har hunnit se och uppleva mycket! Ni fick visst lite sol också, annars verkar ju vädret i Sverige ha varit trist denna sommar, hittills. Vi skulle gärna skicka upp lite värme - alldeles för varmt hos oss nu!

Dina bilder visar verkligen att Sverige ÄR fantastisk trots att vädret inte var med er under hela resan. Men ni lyckades utmärkt att tajma solen måste jag säga.

Det var en ordentlig tur ni tog, men ni är ju vana att köra långa sträckor. Jättefina bilder och jag log lite när du skrev att det var marknad i Nora, för var skulle det vara marknad om inte där. ;) Sverige är verkligen vackert, det bevisar dina bilder.