tisdag 4 augusti 2015

Sala - Uppsala - Waxholm - Oxdjupet

Gårdagens etapp gick österut.

Vi började med en förmiddagspromenad i parken i Sala. Änderna njöt i solen och det gjorde vi också.

Vi åkte mot Uppsala. Det blå är inte lin, utan det är vår landskapsblomma blåklint, som är ogräs i det här sädesfältet.

Vi fick en utsökt lunch hos vännerna Gudrun och Rolf. Det blev en trevlig eftermiddag innan vi fortsatte mot Waxholm. Flygplanen kommer tätt och går ner på Arlanda.

Det var mycket bilar och folk i Waxholm, så vi åkte direkt till färjeläget. Färjan var redo att åka, när väl Ellen rullat på.

Målet var att stanna bredvid Oxdjupet och ha koll på alla stora båtar som far förbi. Det var 5 husbilar före oss samt en del personbilar när vi kom. Ytterligare en husbil har kommit innan mörkret föll. Koordinaterna hit är: N 59° 23' 54,6'' E 18° 26' 14,4''.

Vi tog också ut stolarna och satt och tittade på alla stora fartyg.

Jag förundras över att dessa bjässar kan flyta!

Det kom en stor segelbåt,

men trots den höga masten, så var den ändå "liten". Himlen blev mer blå igen och vi hade en skön promenad på ön och en bra koll på fartygen även inifrån Ellen. Vi tappade räkningen när 10 kryssningsfartyg passerat, men det närmade sig säkert det dubbla.

Nu på morgonen fortsatte det gå nya stora fartyg åt bägge håll! Vi stannar kvar här och har det bra i solskenet!

Unknown sa...

Fine bilder og en spennende resa. Ser ni er på tur igjen

Det är fint att stå där, vi brukar också åka dit. Båtarna går såå nära när man står på land och stora är dom också. Vi brukar titta på Stockholms hamns Fartygslista, där står alla fartyg som kommer och går.
Njut vidare i solen.

FREEDOMtravel sa...

Visst är de där stora fartygen mäktiga, särskilt när de går så nära land. Vi har också stått just vid Oxdjupet vid tillfälle och tittat på dem.

Anders och Birgitta sa...

Verkar fint att stå vid Oxdjupet, vi har väl varit lite rädda för att åka dit i och med att det inte finns så många platser, känns ju lite onödigt att åka färjan dit om platsen är full. Men vi ska nog försöka ändå, vi har ju nära dit.

Lennart och hans tankar sa...

Irene passerade Oxdjupet i kväll!

Flyter gör de stora höga båtarna, men att de inte "välter".

Då gjorde ni nästan samma trip som vi gjorde igår - fast vi åkte u inte till Oxdjupet;-) Å visst är dessa kryssningsfartyg mäktiga. Har varit och åkt över till Finland med både Viking Line och Silja Line...

Svar: Jamen, då åkte vi förbi Ellen. Världen är bra liten eller hur:-)

Rolle o Carina sa...

Verkar vara en fin plats att stå på,lär upptäckas framöver!

Ha det gott o njut....Kram