fredag 4 september 2015

Ljubljana

Vi har sovit gott i natt vid värdshuset Pri Kovaču i utkanten av Ljubljana. Sömnen avbröts vid 2.30 av ett fruktansvärt åskväder och regn. Det drog snart förbi och vi somnade om. Tuppen hade tagit ledigt i morse, så vi hörde inget galande. Vi vaknade och kände att brödbilen nog varit här med det färska brödet, och så var det.

Klockan 10 tog vi bussen in till gamla stan. Det kostade 4.80 € för oss två t.o.r. Vi steg av vid Drakbron. Så gick vi runt i gamla stan. Tittade på torghandeln med lokala försäljare. Sen var det också en massa turistfällor och en mängd turister främst från Asien, men också en del från Amerika. Jag tror inte vi i Sverige har fattat hur mycket turister från Asien, som kommer och vill komma till Europa och troligtvis även Sverige. Hit och till Österrike har de hittat.

Vi hade regnjackorna med, för väderleksprognosen utlovade regn, men så blev det inte, även om det var ganska molnigt. Värmen fanns där med 22-24°, beroende på om solen var framme eller inte. Här har vi tagit linbanan upp till slottet och tittar på det och utsikten härifrån.

Utsikten är fin här uppifrån. Här har jag fotat mot torget och Drakbron.

När vi åter gick på stan var det många olika personer, som spelade och sjöng. Här en äldre man med sitt fiol-liknande instrument. Han fick förstås en slant i skokartongen. Däremot har vi inte sett en endaste tiggare, sen vi lämnade Sverige!

Det finns många fina hus att titta på. En hel del behöver renovering, men många har också blivit renoverade och i ytterområdena byggs det.

Utanför en affär som sålde träsaker, stod en träcykel parkerad. Det är den första i sitt slag, som vi sett.

Ni får inte se fler bilder, för blogger är otroligt seg i kväll. Har du inte varit i Ljuljana, så tycker jag du ska planera in ett besök. Ljubljana är en intressant och givande stad med mycket matställen och caféer.

Vi har tagit en kvällspromenad här och också varit inne på värdshuset och ätit ännu en god middag. I kväll blev det gurksoppa, gulasch och creps till dessert.
I morgon åker vi vidare.

Leverans av färskt bröd till frukost - jamen, jag tackar. Dregel, dregel.
Å 4.80 € för en resa t o r till Ljubljana är ungefär var det kostar enkelresa för en person till Stockholm. Gillar att de renoverar varsamt å det får ta den tid det tar så att det blir otroligt fint till slut.

Gillar verkligen er resa den här gången också:-)

FREEDOMtravel sa...

Håller med om att Ljubljana är en väldigt fin stad! Vårt besök där för några år sedan blev ganska kort, och tillsammans med två tonåringar som mest ville fram till campingen och poolen... ;) Tack för fina bilder!