lördag 12 september 2015

Rosental, Österrike - Bad Tölz, Tyskland

I dag har vi fortsatt norrut genom ytterligare pass.

I morse vaknade vi till sol och en magisk vy, när dimman lättade. Som lägst hade vi 8° i natt, men då stod vi på ca 950 m.ö.h.

Vi fortsatte väg B 165 och stannade vid Krimmler fallen. Det är Europas högsta vattenfall och femte högsta i världen. Fallhöjden är 380 meter. Här är den lägsta delen av fallet.

Jag rustade mig med stavar och god föresats att nå toppen av fallen. Jackan var på, då berget och vägen upp låg i skugga.

Jag fick ge upp vid 1160 meter höjd, så Lennart fick fortsätta uppåt ensam med kameran. Stigen blev så brant trots s-kurvor, så mitt bäcken klarade inte av stigningen.
Tyvärr går ju djupet i bilden inte riktigt fram, men det är högt.

Det är hastighet på vattnet, med ett rofyllt ljud som följd.

Vattenfallet forsar fram i olika krökar.

Här är en karta på fallet och de olika hållpunkterna där man kan nå fallet.

Efter att ha vilat en stund i Ellen fortsatte vi resan på väg B165, Gerlos Alpenstrasse. Här tittar jag tillbaka på kurvan vi nyss åkt igenom. Världshusen är strategiskt placerade!

Lite högre upp fanns en parkering, där vi kunde stanna. Här syns Krimmler fallen på håll. Solen föll rakt in i kameran, så bilden blev oskarp.

På toppen var en betalstation och det kostade 8,6 € att få åka på vägen. Det blev även en del serpentiner på vägen ner mot Zell am Ziller och Zillerdalen.

Kraftiga elnät följer oss på vägen ner. Här finns många vackra hus, Gasthof och hotell i alla orter efter vägen. Turistnäringen är viktig,

Det är rejäla höjdskillnader

och otroligt vackert!

Där nere ligger Zell am Ziller och då fortsätter vi på väg B169.

Vi kör parallellt med en smalspårig järnväg.

Vi fortsätter sen väg  B 181 och stannar en stund vid Achensee för att äta och ta en promenad. Här är vi åter på väg och nu utefter sjön.

Vi fortsätter över gränsen till Tyskland och kör till vi kommer till den vackra staden Bad Tönz. Här parkerar vi på ställplatsen. Koordinaterna hit är N 47° 45' 47,4''  E 11° 32' 59''

Här finns massor med vackert dekorerade hus och många serveringar att slå sig ned på.

När vi kom tillbaka efter promenaden, tog vi ut stolarna och satte oss vid flodkanten, som många andra.

Hedwig sa...

Den här resan är den vackraste av alla era resor hittills. Vilka fantastiska vyer ni fått se.

Arne L sa...

Den vandringen upp längs vattenfallet skulle jag velat vara med om. Men vi har hamnat i vinfesternas dekadens här i Mosel. Fy som vi lever!

FREEDOMtravel sa...

Vackra vyer verkligen! Men det ser ut att vara lite kyligt ;)

Vilka dramatiska vyer! Har som sagt aldrig sett alplandsskapet utan snö och måste medge att jag verkligen gillar dina sommarbilder betydligt bättre än snöklädda berg.

Bad Tölz har jag hört talas om. Tror orten har ett duktigt hockeylag i högsta serien. Nu befinner ni er väl i Bayern och lär se massvis fler sådana utsmyckade hus för att inte tala om korsvirkesbyggnader.

PS. Läste på nätet idag att Oktoberfest i München startar nästa lördag. Nå't att sikta på eller?! DS.

Vackert som vanligt, men vattenfallet var häftigast. Må väl!