onsdag 16 december 2015

Del 1 av vår flygresa

Den 7 november ringde väckarklockan redan 3:00.  Taxin hämtade upp oss och det bar iväg till Linköpings flygplats och därifrån till Kastrup. Vi kom dit 6:05 och väntade till strax före 12 innan ombordstigningen började och strax därefter var vi på väg. Vi flög  med Singapore Airlines till Singapore. Det är ett bolag vi kan rekommendera, bra benutrymme även i ekonomiklassen, god mat och dryck serverades under den 12 timmar långa resan. Inte nog med den långa resan, det var också 9 timmars tidsförskjutning, så klockan var strax efter 7 på morgonen är vi hämtat bagaget och for med taxi till Hotel Royal.

Vi lämnade resväskorna på hotellet, men dessförinnan hade vi stoppat ner tröjor och annat som vi inte behövde under dagen. Vi hade inte tillgång till hotellrummet förrän kl 15. Vi promenerade ner mot centrala stan. Vi passerade den här parken med en damm fylld med Lotusblommor.

Det var mulet - som tur var - för det var ändå ca 30° varmt. Taxichauffören berättade att monsunregnen som skulle ha kommit under september och framåt, hade börjat under föregående natt, så hon tyckte det var uppfriskande skönt, mot vad det varit tidigare.
Vi kom snart ner till Little India. Det hade varit någon lokal högtid, som nu avslutades under söndagen.

Med ryggsäck var det inte läge att gå runt i de trånga marknaderna, så vi fortsatte ner mot centrum.

Ett bland alla "måsten" var förstås Raffles Hotel.

Där fanns Long Bar med sin Singapore Sling. Jag tyckte drinken var något överreklamerad.

Häckar med Bougainvillea blommade vackert!

Jag gillar höghusen och här finns de i många former!

Vi hade turen att se ett 40-tal Lamborghini-bilarna. Det var en mäktig syn.

Köbildningen gjorde att jag hann med att ta dem i lite olika vinklar.

Det finns mycket spännande mat att pröva. Här blev det ankbröst, ris, nudlar och grönt. Det smakade riktigt gott! Mätta och belåtna tog vi taxi till hotellet.

Första dagen orkade vi inte mer än så. Det blev en del läsning, innan tröttheten och sömnen tog över. Vi hade ett stort bra rum på våning 11.

Det här var utsikten från vårt hotellrum.

Dag 2 tog vi bussen ner till Chinatown. Det var varmt även utan ryggsäck.

Granne med porten till Chinatown är Sri Mariamman eller "modergudinnan", som hinduerna kallar henne och som äras i det här templet, som är Singapores äldsta hinduiska tempel. Det byggdes 1823.

I nästa kvarter finns den gröna Jamaemoskén, som byggdes 1826 av tamilska muslimer, som var engagerade i handel. Fasaden är i sydindisk stil.

Här är kontraster  - de låga gamla husen i Chinatown och de nya höga husen i bakgrunden.

Vi lämnade Chinatown och gick mot UOB Plaza och Salvadore Dali's konstverk.

På andra sidan huset fanns den här stora stenfågeln och i bakgrunden skymtar Cavenagh Bridge, numera en gångbro.

På andra sidan vattnet finns Asian Civilisation Museum.

På andra sidan av Cavenagh Bridge finns konstverket med de badande barnen.

Här stoppar jag och fortsättning följer i ett kommande inlägg.

Det inlägget (och många fler) har jag väntat på! Å du infriar mina förväntningar till fullo kan jag säga. Singapore verkar fullt av kontraster. Sådant gillar jag. Å kliniskt rent överallt - ingen skräp någonstans. Å att tajma in Lamborghini-paraden var ju helt perfekt!

FREEDOMtravel sa...

Kul att få läsa lite mer och se mer bilder nu! Den där drinken och det där hotellet läste jag nyligen om på bloggen Marinas bay: http://marinasbay.blogspot.se/2015/12/singapore-sling-pa-raffles.html

Margaretha Lillvik sa...

Välkomna hem! För jag antar att ni är hemma nu då du bloggar som vanligt :)Så roligt att få se lite mer bilder från er resa. Ha de gott!

Så vackert det måste vara i Singapore. Och jättefina bilder har du tagit därifrån. Kul att ni var på Raffles också, det hör ju till att göra ett besök på det klassiska hotellet.
Ha de gott!

Arne L sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

Härliga bilder! Ni hann se så mycket mer av Singapore än vad vi gjorde. Vi får stanna längre en annan gång, för det lär bli fler resor till Nya Zeeland.

Lennart och hans tankar sa...

Trevligt reportage!

Unknown sa...

Hej
Jättetrevligt att läsa om dina resor.
Tackar

Unknown sa...

Hej
Jättetrevligt att läsa om dina resor.
Tackar

Rolle o Carina sa...

Det kan man kalla resa det,men den långa flygturen,njaaa!
Ni spotta väl inget tuggummi på backen :-)

Ha det gott....

Det ser så rent ut och konstverken gillar jag, speciellt de badande barnen.

Vilken resa ni gjort och vilka upplevelser. Kram

Anki sa...

Ja, välkomna hem igen! Vilken helt fantastisk resa ni gjort... har ju följt er på FB, men nu är det såå kul att få ta del av lite mer - både i ord och bild! Singapore har verkligen mycket att erbjuda.
Ser fram emot fortsättningen!

Dessan sa...

Vilken häftig utsikt från ert hotellrum. Man ska inte vara höjdrädd där:)) Häftiga byggnader och en massa att se på o minnas sen för er. Kul !! Välkomna hem igen då:)) Kram