lördag 19 december 2015

Del 2 av vår resa Singapore - Sydney - Nya Zeeland

Jag fortsätter med att visa några fler foton från Singapore, 15-11-09 och framåt.

Som fotgängare var jag glad åt trafikljusen, så vi hade en chans att ta oss över de tätt trafikerade gatorna. Här var vi vid Fullerton Road. Det var varmt och soldis. Solskyddsfaktor 20 var ett måste för min ljusa hy. Solen bränner trots moln och dis.

Marina Bay med de vackra husen i bakgrunden! Huset, som en blomma, är Art Science Museum. De tre höghusen med en "båt" på taket är Marina Bay Sands.

Det finns många grönområden i Singapore med vackert blommande buskar.

Det är inte bara blommorna som ger färg. Det gör även en del utsmyckningar.

Vi drog oss mot Esplanade och Theatres on the bay. Esplanade öppnades 2002 och kostade 600 miljoner S$ att bygga! Lokalbefolkningen kallar byggnaden för "Durian" efter den taggiga frukten. Efter en kall dryck, tog vi taxi tillbaka till hotellet.

Efter en återhämtande natt på vårt svala hotell Royal, tog vi bussen ner till St Andrew's Cathedral. Vi tittade på kyrkan och fortsatte ner till Statyn av Sir Thomas Stamford Raffles, som visar platsen där han landsteg 1819. En del reparationsarbete i området, men ...

Många häftiga byggnader!

Vi gick runt Singaporefloden mellan Elgin Bridge och Cavenagh Bridge igen och kom så åter till Concert Hall.

Här var det modefotografering, som jag fotade på håll.

Vi tog en svalkande paus i konserthuset och där draperades modellen i en ny kreation. Modeller måste ha stort tålamod!! Kul se hur en stor stab jobbade runt henne.

Vi passerade en cricketplan med en massa höga hus runt om.

Värmen sökte och vi tog oss till hotellet och vilade en stund innan vi gav oss ut på en kvällstur

nära hotellet. Jag passade på att fota en del juldekorationer. Onsdagen den 11 nov tog vi sovmorgon och sen frukost, innan vi checkade ut från hotellet vid 12-tiden. Resväskorna fick var kvar och vi strosade runt i närområdet med våra ryggsäckar. Vi fördrev en del tid i shoppingcenter och caféer innan det var dags att ta oss ut till flygplatsen.

På flygplatsen passade vi på att titta in i fjärilshuset och fick se en massa olika stora fjärilar. Sen blev det några sega timmar innan flyget avgick till Sydney. Vi åkte återigen med Singapore Airlines, men den här gången med en Airbus 380.

Under flygturen var det ytterligare en tidsförskjutning på 3 timmar, så vi kom fram redan vid 7:00. Vi fick åter en dag med ryggsäck, innan vi fick tillgång till vårt hotellrum. I Sydney var det något svalare och inte så fuktigt i luften, men 24 - 25° känns ändå varmt.

Redan i första parken vi kom till, träffade vi på en Ibis-fågel. Den gick som våra änder och tiggde bland ätande parkbesökare.

Även här vid Darling Harbour var julskyltningen igång.

Det fanns många fartyg, som tog ut turister i omgivningarna, samtidigt som mat serveras och ibland underhållning.

Vi strosade upp i staden och träffade på en del märkliga byggnader. På flera ställen såg vi äldre hus och kyrkor, som blivit "påbyggda".

Sushi och vatten passade bra till lunch en varm dag.

Jakaranda-träden blommade med en härlig prakt. Så tog vi oss till vårt hotell Travelodge Sydney, nära Hyde Park. På vårt rum fanns en köksenhet, så vi gick ut och handlade lite frukostmat efter en stunds vila. Sen blev det inga utsvävningar mer den dagen. Tröttheten tog överhand.

Märkliga skyskrapor och fasader där nere. God Jul

Är totalt såld på Singapore kan jag säga. Arkitekturen där är såååååå fascinerande. Älskar ju skyskrapare så där skulle jag nog stortrivas. Där har man också lyckats perfekt med blandningen gammalt-nytt-grönt på en minst sagt liten yta. Ska bli spännande att följa er i Sydney.

Unknown sa...

Har själv varit i häftiga Singapore men aldrig varit i Australien och Nya Zeeland så ser med spänning fram emot nästa avsnitt.

Ama de casa sa...

Både Singapore och Sydney är verkligen häftiga städer :-)

Rolle o Carina sa...

Härligt vackert på er långresa!
Ååhh,Airbus 380! Trevligt

God Jul

Dessan sa...

Men så häftigt att få se allt detta. Förstår ni känner er nöjda nu:) Häftigt med en massa höga skyskrapor också...vi har ett höghus hos oss...15 våningar...haha. Där ni varit är det massor:) Ha det fint. Kram

Anki sa...

Wow... vad annat kan man säga?!? Fantastiska byggnader både i Singapore och i Sidney. Så spännande att få se alla fina bilder!