söndag 27 december 2015

Del 4 av vår resa Singapore - Sydney - Nya Zeeland

Måndagen den 16 november följde vi med på en bussutflykt till Blue Mountains. Det här kortet är fotat från Sky Way när vi är på väg in i Scenic World.

Sky Way var en häftig farkost med sitt glasgolv och vackra utsikt.

Jag tror att den mest kända vyn är berget med de "Tre systrar".

Vi tog oss sen ner till dalen med hjälp av världens brantaste tågbana.

Där nere kom vi nära regnskogen, men vi gick runt på "trä-trottoarer".

Det var för mycket ljud och folk, för att se djur, men en fågel kunde jag fånga på bild. Påminner om en kråka eller skata.

Senare tog oss bussen till Waradah Aboriginal Centre. Där fick vi information, sång och musik.

Där blommade också Julträdet, Metrosideros excelsa eller Pohutukawa trädet, som det kallas i Nya Zeeland.

Bussresan gick vidare till Featherdale wildlife park. Där fick vi bekanta oss med lösgående små kängurur, Wallaby.

Den tasmanska pungdjävulen var som tur var väl inhägnad. I vilt tillstånd finns den endast på Tasmanien.

Där fanns också egenartade fåglar som Sothern Cassowary och

Emu.

Sothern Hairy-nosed Wombat var också ett djur, som vi inte sett tidigare.

Där fanns många koalor och

några fick vi chans att vara riktigt nära. Det fanns många mer djur- och fågelarter.

Bussturen fortsatte så förbi olympiastadion och ner till vattnet, där vi avslutade färden med en tur med båten ovan, tillbaka till Darling Harbour.

En "skyline" från sjösidan. Vi var tillbaka vid hotellet 19.30 och sen slappade vi framför tv'n.

Den 17 november lyste solen starkt och vi begav oss upp i Sydney Tower och fick en magnifik utsikt åt alla håll. Tornet är 305 meter högt och är Sydneys mest synliga landmärke. Det var färdigbyggt 1981.

Grönområdet är en del av Hydepark med ANZAC War Memorial. Utefter gatan, mellan de två ljusgrå höghusen bakom minnesmärket, låg vårt hotell. Ett bra läge!

När vi kom ner från tornet var det lunchdags och mycket folk i rörelse. Här på Clarence Street.

Vi tog oss över Pyrmont Bridge vid Darling Harbour och åt asiatisk lunch i Pyrmont. I Sydney finns det mycket olika kök, man kan få alla varianter av mat! Här var det en hetare rätt och då är vatten bästa drycken.

Vi tog det lugnt i hettan på eftermiddagen och så gick vi ut på kvällen för att dokumentera en del ljussättningar. Här hedrar man fransmännen med röd-,blå- och vit färgsättning på City Hall.

Darling Habour blev ett favoritställe både dagtid och på kvällen.

Vi åt en riktigt god middag på kvällen,

innan vi fortsatte kvällspromenaden.

Efter en del stopp, tog vi oss tillbaka till hotellet.

Den 18 november packade vi ihop och lämnade resväskorna på hotellet. Det var en het dag, så stor del av den var vi i närområdet. Här svalkar vi oss på hotellet, innan vi så småningom tar oss ut till flygplatsen för vidare resa till Christchurch och Nya Zeeland.

Dit flög vi med Virgin Australia och en Boeing 737-800 winglets, men vi fick vänta några timmar innan det bar iväg.

Oj så mycket ni har sett! Nog måste det har varit bra roligt att få sen en massa djur som bara finns i den delen av världen, även om de kanske finns i djurparker på andra håll.
Ha en skön söndag!

Vilka djur ni kunde bekanta er med. De flesta visste jag inte ens att de fanns.
Åsså är dina nattbilder helt fenomenala. Förstår att ni gillade Darling Harbour både dag- och nattetid.

Vår husbilsblogg sa...

Tack för reseskildringen med fina bilder. Jag gillar särskilt kvällsbilderna.

FREEDOMtravel sa...

Åh jag som är så höjdrädd, jag hade aldrig vågat åka den där Sky Way ;) Men jag förstår att det är häftigt om man vågar! Den tasmanska pungjävulen skulle jag däremot gärna vilja se! :)

Vilken resa ni gjort, vilka upplevelser och vilka vackra foton. Det sista är vi bortskämda med på din blogg. God Fortsättning

Anki sa...

Ja, vad säger man... känns som att jag upprepar mig... vilken fantastisk resa! Vilka vyer... jag skulle aldrig våga åka varken Sky Way eller tågbanan! Så många spännande djur!
Avundsjuk? Jag? Ja!
Tack för att du delar med dig med alla fantastiska bilder!
Ha det gott!

Det var några djur som jag inte hört namnet på ens. Och om det var glasgolv så hade jag aldrig klivit in i den korgen!
Fina bilder, som vanligt hihihi

Kors och Tvärs sa...

En helt fantastisk resa ni gjort. Det inspirerar!

Dessan sa...

Du är så duktig att fota kvällsbilder:) Jättefina. Ser precis ut som dom bilder vår son visade oss från Australien o NZ. Så kul för er att fått göra denna häftiga resa:) God fortsättning på er. Kram