onsdag 20 januari 2016

Frankrike -Spanien

Kartan visar hur vi åkte från Bellegarde i Frankrike under gårdagen.

Vi fortsatte åka A9. Solen kom fram, även om det var kvar lite moln. Här passerar vi vinområdet  La Languedocienne. Vi såg blommande mandelträd och gjorde det även under måndagens snöande

Vi närmade oss Pyrinéerna, som gömde sig i sol- och rökdis. Vi fortsatte på AP7 på spanska sidan.

Vi styrde av betalvägen vid Vilafranca del Penedes och åkte till ställplatsen där: N 41° 20' 21,9''  E 1° 41' 26,7''. Där fanns vatten och tömningsmöjlighet till ingen kostnad.

Vi parkerade, handlade i en butik i närheten och strosade sen runt i stan. Vilken känsla att slippa jackan! Här kollar vi in en gammal press. Rejäla doningar!

I morse fortsatte vi AP7 söderut. Solen var framme och värmde gott, men det var soldis blandat med rök. Överallt på fälten, bland olivlundar, apelsinlundar och vinstockar brann eldar med skräp.

Bergen är mäktiga och karga.

Blommande mandelträd fanns även under dagens etapp.

Att åka motorväg, för ju med  sig att det inte blir några närbilder, men jag delar med mig av en bild sen förra året, så du inte glömmer bort hur vackra mandelblommorna är. Visst är de små underverk?

Vi såg också blommande vit ginst.

Vi åkte AP7 till Benissa. Där fortsatte vi väg N 332 till Calp.

Alla ställplatser och campingen här var fyllda, så vi står på en gata tillsammans med ett flertal andra husbilar. Vi har gått utefter strandpromenaden till klippan.

Det blev en Cafe con Leche vid hamnen, innan vi promenerade tillbaka.
Nu kl. 18:40 har vi 15° och det har nyss mörknat.

Eva sa...

Hej på er i Ellen!
Härliga bilder som vanligt! På den där klippan i Calp var jag för 3 år sedan uppe på toppen! Jag hade sällskap av son, barnbarn (då 10 år) + sonhustru. En häftig promenad som jag är glad att jag gjort men det blir nog inte en gång till... Ha det så gott på er fortsatta resa!/Eva (Dorishult)

Tack! Jag tror inte jag vågar mig på att bestiga klippan, men den är mäktig! Elisabeth

Arne L sa...

Vi får vårkänslor mitt i sommaren!

Skönt att ni lämnat snön bakom er. Ha det gott.

Härligt, äntligen har ni kommit till solen och värmen. Det tog verkligen inte lång tid den här gången. Å Costa Blanca är ju en solgarant om man säger så. Om ni stanner i Calpe kan jag varmt rekommendera den underbara fiskerestaurangen nere i hamnen. Den vänstra som ser ut som ett tält! Deras Vongoles och fisksoppan är rena drömmen!

Unknown sa...

Härligt att läsa er blogg! Det får nog bli Collioure (som ni passerade) och området däromkring om någon månad.
Fortsätt skriva era positiva berättelser till stor glädje för oss andra.

Nils Åke Hansson sa...

Calp är mysigt. Nu ska det väl inte vara mera snö på vägen. Är det inte två ställplatser i Calpe? Kör lugnt ha det bra

Dessan sa...

Så härliga bilder :) Klippan där såg intressant ut. Ser att ni har det härligt på er resa. Kram

Lennart och hans tankar sa...

Klippan känner vi igen från 2014 då vi var i Calp!