söndag 6 mars 2016

Parque natural Cabo de Gata

I går hade vi ingen kontakt med yttervärlden, så därför handlar dagens inlägg även om gårdagen.

I går tog vi väg 5107 utefter kusten mot Cabo de Gata. Här åkte vi också vår första övervintringsresa 2013. Vårt minne var att det var en vacker väg, men vi har under åren tappat detaljer. Nu ville vi återuppleva och visst är det vackert?

Bitvis är det serpentiner men vägen är ok. Nyss åkte vi däruppe!! Vägen stöds av en massa pelare.

I går åkte vi bara ca 3 mil och stannade på en fricamping vid vägen. Här stod engelska och italienska husbilar. Koordinaterna hit är: N 37° 1' 5,2''  W 1° 52' 44,0''

Det kom många personbilar och parkerade här. Vi såg ett antal "harpunfiskare" ge sig ut bland vågorna. Vi konstaterade att det var svårare att få på sig en våtdräkt än ett par strumpbyxor!

I skrevorna växer små blommor. Det blåser nog en hel del här, så det blir inga högre växter. Det blåste, men vinden var varm. Max 20° på skuggsidan.

Vi tog promenader utefter gamla landsvägen och

passerade ett hotellbygge, som aldrig blev färdigt.

Någon hade varit där och målat.

Senare tog vi en promenad åt andra hållet. Fanns en del vackra stenformationer. Stenarna ser ut som hårt packat grus.

Någon/några hade genom åren roat sig med att göra promenadvägar genom kullerstenarna! Kan ana att en del står här längre tid.

De här låga blommorna påminner lite om Käringtänder, men bladen stämmer inte.

En härlig kvällssol på berget bakom oss. Fiskarna håller i hela dagen och kvällen. Några hade pannlampor på sig.

Vi tog en morgonpromenad och så fortsatte vi köra till Calbonare. Därefter fortsatte vi väg 5106 till Agua Amarga. Där stod vi i den torkade flodfåran förra gången vi var här.

Vi stannar där nu också och fikar samt tittar på det vackra berget med sina grottor. Men det finns tydliga skyltar om, att det är förbjudet att stå här, så det respekterar vi och far vidare. Däremot finns det ett 20-tal husbilar, som är mer eller mindre "inboade".

Vi fortsätter vidare och svänger av väg från 5106 till en liten väg, som inte har någon beteckning. Vi kommer in på ett ödsligt, egenartat, men fantastiskt landskap!

Kargt, men en del odlingar finns.

Vi kommer ut på en större väg AL 3108 vid Fernán Peréz och fortsätter den förbi Sierra de Gabo Gata. En del berg är verkligen säregna. Den som bara åker motorvägar missar verkligen en massa!

På väg neråt finns en fin utsiktspunkt. Den här gången stannade vi inte där utan fortsatte vidare

till La Isleta. Visst ligger staden vackert?

Man får parkera husbilar här över dagen, men inte mellan solnedgång till uppgång. Tror inte alla kunde läsa den skylten. Det var inte många som solade, men det fanns ett par tappra! Vi hade tänkt luncha här, men var som så ofta för tidiga!

Vi fortsatte ner till orten Cabo Gate och tog sen den namnlösa vägen utefter havet till La Almadraba de Monteleva. Vi hade tänkt övernatta där, men det var så blåsigt att vi åkte tillbaka till

Cabo de Gata och ställde oss vid de andra husbilarna. Det blåste även här, men vi behövde inte stå i första raden mot havet. Koordinaterna hit är: N 36° 46' 44,3''  W 2° 14' 32,4''.

Här åt vi en otroligt god Mixed Paella på restaurang Asador. Sen har vi promenerat runt i staden och utefter strandpromenaden.