tisdag 29 mars 2016

Promenad i Santa Pola

Strax efter 10 gick vi iväg från ställplatsen i Santa Pola. Vårt första stopp blev på Camping Bahia. Vi tittade in för att se om det var några svenska husbilar kvar. Det var det, men ingen invånare var på plats, så vi fortsatte ner till stan.

Vi satte oss i solen vid en cafeteria och drack kaffe med varsitt "litet" rostat bröd till! Det är här "Nordiska Rådet" träffas på marknadsdagar.

Folket kom nog med påskledigheten! Så här mycket folk har vi aldrig sett på den här stranden tidigare. Å andra sidan har vi aldrig varit så här sent på säsongen i Santa Pola.

Hamnen med alla restauranger och den fina promenadvägen. Här fick Lennart sällskap av en liten kille.

Vi fortsatte förbi turistbåtarna, som forslar turister ut till Tabarqueras och de högröstade försäljarna av dessa resor. Sen gick långsamt förbi fiskarna, som rensade sina nät. Det var mycket tång och skräp i dem.

Så kom vi till nästa strand. Hotellen börjar få gäster och stranden soldyrkare!

Vi hittade till ett vattenhål vi besökt tidigare om åren, Cafeteria Peña Grande, och det blev öl och

lite småtugg till.

Framför oss var en vackert lilablommande buske och bakom den stranden och havet!

Under busken låg en katt och sov. När solen gick igenom grenarna, flyttade den sig en liten bit. Skulle vara skönt att kunna slappna av på det sättet!

På andra sidan blommar lavendeln. Det var en hel del bin i lavendeltovan, men jag hann inte fånga någon på bild. Några få testar vattnet, men många leker och roar sig på stranden.

När vi skulle gå satt Marita och Stig samt Inger och Benny vid ett bord längre in. De hade varit på en cykeltur innan de stannade här för lunch. Kul att se dem igen. Senast var det på boulen i  Huércal-Overa.

På återvägen in mot centrum passerar vi det här höga smala huset. Jag förundras över en del byggen.

Borgen var sig lik, sen tidigare år.
På hemvägen stannade vi till och handlar på Aldi. Lennart fick långa armar innan vi var hemma i Ellen.