lördag 16 april 2016

Lördag och marknad


Vis av den långa kön, senast jag köpte oliver av Antonio, gick vi redan iväg strax före 10.00. Nu hade jag "bara" 10 nummer före mig innan det blev min tur att handla. Nu köpte jag två kg blandade oliver, minigurkor och stora kapris! Tur att Lennart tog ryggsäcken med. Efter det satte vi oss och tog en varsin kopp kaffe. Där kunde vi konstatera att en hel del herrar hade fått eller tagit sig uppdraget att handla.


Hos korv-frun var det ingen trängsel, så hon passade på att smaka på de egna smakbitarna. Korvarna är kryddiga och goda, men i dag blev det inget inköp!


På väg ner till tapasstället, satt en man  och tecknade av efter fotografier. Han var riktigt duktig!


När vi kom dit satt Günter och väntade. Många svenskar och andra nordbor har åkt hem, så


nu blev vi ett litet tappert gäng, som åt av de goda bacon- och ostmackorna! Sibyll och Conny, Günter, Lennart och jag lät oss väl smaka. Senare kom ytterligare ett svenskt par, som jag glömt namnet på. Serveringen bjöd också på ett antal små tapas, så vi blev mätta!


Vi satt ju i skugga och marknadsstånden var täckta för att ge skugga. Jag tog det här stora trädet, som är en Fikus Robusta, på hemvägen, för att du ska se att det var en riktigt blå himmel idag!
Väl hemma satt vi utanför Ellen med var sitt vattenglas och pustade i värmen. När solen kom om hörnet på den sidan gick vi in, för det var alldeles för hett i solen. Det är lätt att bränna sig fördärvad nu. Idag varnas för det ultravioletta ljuset, 8/10. Som mest har det varit 24° och betydligt mer i solen!


11 kommentarer:

Lennart och hans tankar sa...

Det bästa med marknad är besökarna!

JoY sa...

Ja det gäller att ta det lugnt i solen när det blir så varmt.
Kram

JoY sa...

Ja det gäller att ta det lugnt i solen när det blir så varmt.
Kram

BP sa...

Precis som du säger förvånades jag också över att så många killar verkar handla på marknaden, speciellt då medelåldern på herrarna ju ofta ligger över 65. Bra där med andra ord! Tror jag bloggade om det också.

Kölappssystem till olivmonter - då måste oliverna vara riktigt goda! Såg inte en enda kölapp under hela vår vistelse - undantag Carrefour.

Matts Torebring sa...

Marknad gillar vi också. Speciellt när det inte är bara "krims krams". Delikatesser är spännande att smaka. Kram

Husbilen-Ellen sa...

Visst är det mysigt och gå runt och hitta lite godsaker, men avslutningen med tapas och en öl är också gemytligt!

Husbilen-Ellen sa...

Stämmer bra! Alla vi som satt runt bordet hade fått röda näsor senaste dagarna, fast vi alla haft rätt bra grundfärg!

Husbilen-Ellen sa...

Runt Antonios försäljningsstånd är det alltid trängsel, så där går det åt kölappar. Kan bli lite högröstat trots dem.

Husbilen-Ellen sa...

På den här marknaden är det minimalt med krims, däremot finns det mycket spännande på frukt- och matmarknadsdelen!

Anki sa...

Härligt med marknader - de bjuder på godis både för mage och ögon :)
Ha det fortsatt gott!

Husbilen-Ellen sa...

Alldeles riktigt! För vår del hamnar det mesta i magen, både där och då och så småningom!