torsdag 30 juni 2016

Mantorp - Norrköping - Linköping . Gamleby - Ankarsrum - Oskarshamn - Mönsterås

I dag blir det flera dagars händelser. Jag har inte haft tid med bloggande. Sen Ellen gick igenom fuktighetstest, med godkänt på Forsbergs, åkte vi hem.

Hann tvätta en maskin med tvätt och provade ut nya glasögon samt lyssnade och gav en peng till spelmannen med nyckelharpan, innan vi for vidare till sonen med familj i Linköping. Där blev det lek med barnbarnen och Per bjöd på god rökgrillad lax!

I går blev det bl.a. en tur till Flygvapenmuseum i Malmslätt/Linköping, med sonen och barnbarnen.

Utställningen "Djur i krig" hade ett interaktivt bildspel, som var mycket spännande för en liten kille.

Lek med luftströmmar och bollar/tygstycken var också riktigt kul! Det fanns förstås en massa flygplan även inomhus att titta på. Dessutom har de en restaurang, som serverade riktigt god lunch.

Vi fikade på altanen hos sonen, innan vi fortsatte småvägar mot Sturefors och Grebo innan vi kom till

Åtvidaberg. Så här i fotbollstider kan väl en bild från infarten passa. Resan gick sen vidare sydöst mot
Överrum. På vägen dit mötte vi en ambulans och två brandbilar, så vi förstod

att det varit en trafikolycka. Det var kraftiga bromsspår på vägen. En personbil i diket och på avtagsvägen innanför polisbilen fanns en timmerbil. Vi hörde inget på lokalradion, så vi hoppas utgången var bra.

Så småningom kom vi ner till småbåtshamnen i Gamleby, där vi parkerade för natten. Det fanns ingen service, men å andra sidan kostade det inget heller. Koordinaterna dit är: N 57° 54' 3,3''  E 16° 24' 45,7''. Vi gick en runda i samhället. Det mulnade på mer och mer och under natten kom en regnskur. I morse sken solen och vi hade en riktigt härlig förmiddag, med lite läsning och promenad.

Från Gamleby åkte vi in i landet och tog oss via småvägar söderut via Hallingeberg och Hummelstad innan vi stannade vid badplatsen i Ankarsrum. Då hade det mulnat på och de personer som var när vi kom åkte. Här är en jättevacker plats och där passade vi på dricka förmiddagskaffe. När det inte är badsäsong har vi stannat på parkeringen över natt. Koordinaterna dit är: N 57° 41' 43,8''  E 16° 18' 54,6''.

Vi fortsatte vidare mot Hjorted, Ishult och Kristdala. Någonstans utefter vägen passerade vi höhässjor. Det är inte ofta man ser sådana.

Vid infarten till Oskarshamn blev vi påminda om Döderhultarens museum. Först åkte vi ut till småbåtshamnen där vi åt dagens smal-lunch och lyssnade på sommarpratande Danica Kragic Jensfelt. Hon är professor i datalogi och pratade om var gränsen går mellan människa och maskin? Ett mycket bra program, som jag kan rekommendera dig att lyssna på.

Sen for vi in till Oskarshamn igen och hittade en parkering och gick till museet. Jag har inte varit där sen barnen var små. Jag hade bilden av att utställningen var större, men förmodligen hade jag fullt upp med barnen då, så att jag gick mer fram och tillbaka. Finns många kul gubbar att titta på. Bilden ovan visar ett husförhör.
Nu vill inte blogger ta emot mer, så fortsättning följer en annan dag

Oskarshamn och Döderhultan är trevliga inslag. Jag kör ett par varv i rondellen när jag är där. Det var länge sedan jag såg hässjat hö. Det påminner om ungdomens somrar.

Det har varit bra och händelserika dagar.

Ama de casa sa...

Oj! Här var det full fart minsann! Förstår att det är svårt att klämma in bloggen också när det händer så mycket saker hela tiden :-)

Ha en härlig fredag!

Flygvapenmuseum sa...

Hej! Vilket fint blogginlägg och härliga bilder. Välkommen tillbaka till oss snart igen. /Sandra Månsson, Flygvapenmuseum

Tackar för den fina och varierade bildkavalkaden som dessutom även innehöll mitt favo redskap just nu - en fotboll:-)

PS. Flygvapenmuséet verkar ha robotar för att kolla bloggar. Jättekul att dom uppmärksammar och kommenterar inlägget. DS.

Friskkontroll av Concorden känns bra att göra årligen. Trevliga ställen i Sverige är kul att besöka det finn såå mycket att uppleva, börjar fundera på hur tiden ska räcka till 🙄 🌻 Oläcker situation där i skogen 😥