måndag 14 november 2016

Spirit of the Sea

Kl 9:15 blev vi upphämtade av en buss utanför nöjesparken med pariserhjulet, men först om

gårdagskvällen. Vi satt ute och njöt länge och väl av rostade kastanjer med citronsmör och fick till det lite matigare med avokado och macka med smakrik chorizo.

Under tiden mörkret föll kollade vi in månen. Vi har ju upplyst i området, så det blev aldrig någon bra kontrast och inget stativ har vi med, så ... Med blotta ögat kunde jag inte se att den var större än vanligt. Ska väl vara som störst i kväll, så vi får se. I går kväll hade vi en otroligt skön kväll med ca 18-19 grader.

Så åter till dagen idag. Vi blev alltså upphämtade med buss och åkte förbi några hotell och hämtade  upp fler turister, innan färden gick till Puerto Rico. Vi gjorde en tretimmars utflykt med båten Spirit of the Sea

Vi hade en solig och fin dag. Båten körde nästan rakt ut i Atlanten under 1,5 timmar. Sen fick den kontakt med ett gäng delfiner.

Det blev mycket vatten fotograferat medan vi tittade på de hoppande djuren. Med lite vilja kan man skymta en Striped dolphin i övre högra hörnet. De var inte så närgångna och kom aldrig tillbaka på samma ställe så...

jag lånar en bild från deras hemsida, så du ska få se hur de ser ut. Förutom delfiner såg vi också ett antal flygfiskar, som inte heller ville vara med på bild.

En, som vi lyckades fånga, var en färggrann skärmglidare efter motorbåt, med två personer.

De for vidare utåt medan vi tog oss in närmare land, för att den som ville skulle kunna bada från båten. Det var några stycken som badade.

Vi andra fick titta på dem som badade eller omgivningarna eller bli fotograferade. Himlen bakom oss blev mörkare och mörkare.

Vi hann in i hamnen och på bussen och sen kom regnet. Först lite försiktigt, men sen öppnade sig himlen. Regnet lättade lite när vi närmade oss Maspalomas, men när vi klivit av bussen var regn-kranarna vidöppna. Kan väl sammanfatta med att vi var väl duschade när vi kom hem! Efter en dryg halvtimme sken solen igen och då låg våra blöta kläder i tvättmaskinen.

Det finns en hel del moln på himlen nu, så vi får se om månen tar sig igenom senare!

Trevlig utflykt och att få se delfiner är verkligen speciellt! Delfiner i det vilda såg vi en bit från vår färja mellan Pennbroke (sydvästra England) och Irland, det var magiskt tyckte vi då, dom följde med oss länge!

Dessan sa...

Va synd att ni inte fick se dom närmare när ni ändå var där. Men det är väl så typiskt . Tur ni hann komma er i land innan regnet kom.:)

Lennart och hans tankar sa...

Måne XL har vi nu!

Jag älskar det där rena, härliga, blänkande, blå vattnet.

Du lyckades betydligt bättre med din måne, eftersom min gömde sig bakom ett tjockt molntäcke...

Härligt att se det blåa havet och den blåa himlen!

Men duschen kunde ju ha väntat tills ni kom in i er bungalow...

Unknown sa...

Häftigt med delfiner, jag gillar dem. Trots regnet så,har ni det Superhärligt, fast husbilen inte är med.
Kram från oss.😀

Det låter som en trevlig utflykt. I Puerto Rico har vi varit ett par gånger. Då bodde vi i Las Palmas, men tog bussen dit ett par dagar, för vädret var bättre där, som det så ofta är.
Ha det fortsatt gott!

Oj vilket regnväder ni råkade ut för. Att få se Delfiner är lycka. Jag blir glad i hela kroppen när jag varit med om att sett dom. En gång gick vi tidigt tidigt en morgon på stranden i Goa och det kom en flock delfiner väldigt nära stranden, som följde oss när vi gick. En annan gång var i Turkiet, hade precis badat och klättrat upp i båten, då kom det flera delfiner.
Kram från oss i snön

Husbilspraktikan sa...

Trevligt att se ön från havssidan! Synd att delfinerna inte var mer på hugget men en härlig båtutflykt ser det ut som att ni fick!