tisdag 6 december 2016

Bilresa upp i bergen

I morse hyrde vi en liten bil, VW Up! och med den for vi upp i bergen.

Det var en solig och fin morgon  i Maspalomas och så var det även uppe bland bergen. Vi stannade och tittade på många ställen.

Utsikten är bedårande. Här gör vi en återblick åt hållit vi kommit från. Hitintills har det inte varit så många kurvor, men det ska bli en hel del hårnålskurvor.

Storslagen men karg natur!

Vägen går uppåt i hårnålar. Både här och där korsas vägen av vandringsleder och det är en hel del välskodda vandrare.

Men vi delar också vägen med många cyklister, både i samma riktning och i motsatt. Det gäller vara försiktig i kurvorna.

När vi åker på de här vägarna och stannar på olika ställen, tänker vi förstås på hur det skulle vara att köra Ellen här.

Vi såg två husbilar, större än plåtisar. Här hade vi stannat på  Mirador Vista Fataga och där kan riktigt stora husbilar få plats, men på andra ställen skulle det vara omöjligt. Vägen i sig är inget problem, då turistbussar och ordinarie bussar tar sig fram. Problemet kan i bland vara att komma bort från vägen med en husbil.

Vi hade tänkt stanna en stund i  San Bartolomé, men vi har inte kommit in spanska parkeringar på övergångsställen eller gulmarkeringar, så vi fick fortsätta, även med en liten bil.

Resan fortsatte uppåt och molnen snuddade topparna.

Lunchpaus och en längre rundtur tog vi i Tejeda.

Vi åt en riktigt mustig potatis/grönsakssoppa och efter det köttbullar i tomatsås och potatis.

Tejeda var en vacker ort, med massor av restauranger och turister. Många hyrbilar finns det!

Vi tittade in i kyrkan och där väntade den tomma vaggan på barnet!

Vi körde ytterligare uppåt innan det bar utför och då körde vi in i moln. Solen försvann på den sidan bergen. Vi kom så småningom ner till motorvägen och tog den hemåt.

Det har tagit mig en lång stund att gå igenom dagens fotoskörd på dryga 200 kort.
Många var långt ifrån bra, men så håller jag på att börja fota med en för mig ny kamera. Nu tänker jag ta kväll och satsar på nya kort i morgon.