söndag 1 januari 2017

2017

2017 - nytt år och nya möjligheter!

Först lite återblickar på gårdagen, som var en solig och fin dag, även om vinden fortfarande hängde i. Förmiddagen var vi på altanen och tog det riktigt lugnt, medan vi njöt av solens återkomst och att vi hade det skönt under parasollet. Efter lunch tog vi sen en promenad till Faro och dess strandpromenad. Här var det lite mer vind än vad vi hade vid Bungalowen.

På återvägen passerade vi Columbus som pekar ut färdvägen, men vi tog andra hållet mot Campus International.

Härligt se bergen träda fram igen.

Vi var sen hemma och tog igen oss innan det var dags att gå ner till Playa Inglés och Restaurant Sensses Lounge, där vi hade bokat bord till kl 21.00. Det var en speciell nyårsmeny. Vi togs emot med var sitt glas Cava. Vi skålade för oss, för en bra tillvaro med god hälsa för släkt och vänner,

samt inte minst en fredligare omvärld.

Starter var ett bröd med tonfiskröra. När den var uppäten fick vi en varsin party-påse.

Det blev en"lekstund" innan maten kom in på bordet. Alla var rusta med samma prylar, så stundtals var det rätt hög ljudnivå i lokalen, men även utanför.

På menyn stod det "Traditional Sense Style BB2" och det var grillade revbesspjäll, biff, kotletter, chorizo och kycklingbröst med tre olika goda såser och sallad, samt potatisklyftor. Vi blev väl mätta!

Pannacottan kom in som dessert och den såg god ut. Den var varken så smakrik eller krämig, som vi förväntade oss av den här restaurangen, så vi klagade efter några skedar och

fick istället in den här gemensamma dessertskålen. Den var riktigt god och ett stort plus till en lyhörd personal!

Att vi blev nöjda gjorde att de fick servera Lennart en god 20 år gammal brandy, som var lite uppvärmd, ca 37 gr, för att avge de rätta dofterna och smakerna. Här lärde jag mig något nytt igen!

Jag utmanade mig själv med en jordgubbs-mojito. Riktigt god med mycket jordgubbar och färsk mynta!

Vid 23.30 gick vi ner till stranden och passerade då rondellen med de tre vise männen.

Mycket människor samlades här och strax sprakade det igång

med massor av fyrverkerier. Det var inget organiserat och pampigt, som det är i Norrköping under Augustifestivalen, men det var många som hade med fyrverkeripjäser, som de fyrade av på stranden.
Många av hotellen fyrade också av fyrverkeripjäser, så det smattrade en hel del, men var också fint att titta på.

Vi vandrade hemåt efter uppvisningen. Det lyste fint och välkomnande in till vårt område.

Vi kom inte ända hem, utan var sedan med på en internationell nyårsvaka inom området. Här fick vi växla mellan engelska, tyska och svenska. Vi måste ta till oss mer av de spanska orden. En nybörjarkurs vore något att starta det nya året med!

I går var en skön dag och kväll. När vi kom hem i natt var det 19 gr och på förmiddagen när vi vaknade till, lite senare än vanligt var det 21 gr och solen lyste från en blå himmel. Det dröjde inte länga innan parasollet kom upp och nu njuter vi under det. Jag gick 19166 steg i går, så idag kommer det bli lite färre.
Ha en riktigt god fortsättning på 2017!